Acht nieuwe waterstoftankstations in de Benelux

duurzaam rijden

Een consortium van Waterstofnet, Shell, Rijkswaterstaat, Pitpoint en retailgroep Colruyt heeft de krachten gebundeld in het omvangrijke waterstofproject H2Benelux. Samen willen ze tegen 2020 acht tankstations installeren en tachtig wagens inzetten in België, Nederland en Luxemburg die kunnen rijden op deze alternatieve brandstof.

Het voornaamste doel van H2Benelux is de uitrol van een basisnetwerk van waterstofstations. De acht locaties worden strategisch geïmplementeerd langs het ‘Trans-Europees Netwerk voor Transport’ (Ten-T): drie in België, vier in Nederland en een in Luxemburg.

Waterstof wordt gezien als een belangrijke verduurzamer van het zware wegtransport. Vrachtwagens die op deze energiedrager kunnen rijden zijn er nog nauwelijks. Dit komt mede doordat er zeer weinig plekken zijn waar deze alternatieve brandstof kan worden getankt. Toch hebben onder meer Nikola en Hyundai vergevorderde plannen voor een waterstoftruck.

Dagelijks gebruik

H2Benelux zal de technische en economische prestaties van het netwerk onder dagelijks gebruik testen. Bij elke locatie test een groep eindgebruikers minstens tien wagens op waterstof. Binnenkort lanceren de consortiumpartners, met Waterstofnet als coördinator, een oproep naar geïnteresseerde eindgebruikers.

Ook de milieuprestaties van het gebruik van waterstof worden onder de loep gehouden. Dan gaat het zowel om waterstof uit conventionele energiebronnen als voor de variant die ter plaatse uit hernieuwbare bronnen wordt geproduceerd.

Marktuitrol

Ook worden gegevens verzameld om de technische levensvatbaarheid en de efficiëntie van dergelijke tankstations te bestuderen en te verbeteren. Verder wil het project de relatie tussen leveranciers en klanten van waterstofauto’s optimaliseren om de uitrol van de markt voor te bereiden.

Voor elk tankpunt wordt een haalbaarheidsstudie opgesteld. Ook bereidt H2Benelux een business case voor (op basis van de vraag), om het gebruik van de alternatieve energiedrager in de Benelux een boost te geven en om de uitrol van deze stations in de toekomst te financieren.

Het initiatief wordt mede gefinancierd door het Connecting Europe Facility (CEF) – Transport Programme van de Europese Unie met 7,22 miljoen euro. Het Uitvoerend Agentschap Innovatie en Netwerken (Inea) van de Europese Commissie houdt toezicht op de uitvoering van het project. Shell en Pitpoint ontvangen voor de bouw van de Nederlandse stations aanvullende subsidies van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Obstakels wegwerken

Het huidige gebrek aan infrastructuur voor het tanken en de schaarste aan waterstofauto’s zijn de belangrijkste obstakels voor de ontwikkeling van de waterstofmarkt. Publieke interventies voor het stimuleren van de implementatie van waterstoftankinfrastructuur en het aantrekken van waterstof op de markt zijn daarom noodzakelijk.

H2Benelux maakt deel uit van een globaal project dat tot doel heeft om een complete infrastructuur te bouwen voor transport op waterstof in de Benelux. Dit zal bestaan uit een uitrol van vierhonderd waterstoftankstations om ongeveer 140.000 waterstofauto’s te leveren.

Zo moet tegen 2030 een marktpenetratie van 5% zijn bereikt met traditionele tankstations die waterstof in hun aanbod op hebben genomen. Verder is het project gericht op het bevorderen van de overgang van de traditionele bronnen voor waterstofproductie (grijze waterstof) tot volledig hernieuwbare bronnen (groene waterstof).

Lees ook: Hyundai komt met nieuwe waterstoftruck

Acht nieuwe waterstoftankstations in de Benelux | NT

Acht nieuwe waterstoftankstations in de Benelux

duurzaam rijden

Een consortium van Waterstofnet, Shell, Rijkswaterstaat, Pitpoint en retailgroep Colruyt heeft de krachten gebundeld in het omvangrijke waterstofproject H2Benelux. Samen willen ze tegen 2020 acht tankstations installeren en tachtig wagens inzetten in België, Nederland en Luxemburg die kunnen rijden op deze alternatieve brandstof.

Het voornaamste doel van H2Benelux is de uitrol van een basisnetwerk van waterstofstations. De acht locaties worden strategisch geïmplementeerd langs het ‘Trans-Europees Netwerk voor Transport’ (Ten-T): drie in België, vier in Nederland en een in Luxemburg.

Waterstof wordt gezien als een belangrijke verduurzamer van het zware wegtransport. Vrachtwagens die op deze energiedrager kunnen rijden zijn er nog nauwelijks. Dit komt mede doordat er zeer weinig plekken zijn waar deze alternatieve brandstof kan worden getankt. Toch hebben onder meer Nikola en Hyundai vergevorderde plannen voor een waterstoftruck.

Dagelijks gebruik

H2Benelux zal de technische en economische prestaties van het netwerk onder dagelijks gebruik testen. Bij elke locatie test een groep eindgebruikers minstens tien wagens op waterstof. Binnenkort lanceren de consortiumpartners, met Waterstofnet als coördinator, een oproep naar geïnteresseerde eindgebruikers.

Ook de milieuprestaties van het gebruik van waterstof worden onder de loep gehouden. Dan gaat het zowel om waterstof uit conventionele energiebronnen als voor de variant die ter plaatse uit hernieuwbare bronnen wordt geproduceerd.

Marktuitrol

Ook worden gegevens verzameld om de technische levensvatbaarheid en de efficiëntie van dergelijke tankstations te bestuderen en te verbeteren. Verder wil het project de relatie tussen leveranciers en klanten van waterstofauto’s optimaliseren om de uitrol van de markt voor te bereiden.

Voor elk tankpunt wordt een haalbaarheidsstudie opgesteld. Ook bereidt H2Benelux een business case voor (op basis van de vraag), om het gebruik van de alternatieve energiedrager in de Benelux een boost te geven en om de uitrol van deze stations in de toekomst te financieren.

Het initiatief wordt mede gefinancierd door het Connecting Europe Facility (CEF) – Transport Programme van de Europese Unie met 7,22 miljoen euro. Het Uitvoerend Agentschap Innovatie en Netwerken (Inea) van de Europese Commissie houdt toezicht op de uitvoering van het project. Shell en Pitpoint ontvangen voor de bouw van de Nederlandse stations aanvullende subsidies van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Obstakels wegwerken

Het huidige gebrek aan infrastructuur voor het tanken en de schaarste aan waterstofauto’s zijn de belangrijkste obstakels voor de ontwikkeling van de waterstofmarkt. Publieke interventies voor het stimuleren van de implementatie van waterstoftankinfrastructuur en het aantrekken van waterstof op de markt zijn daarom noodzakelijk.

H2Benelux maakt deel uit van een globaal project dat tot doel heeft om een complete infrastructuur te bouwen voor transport op waterstof in de Benelux. Dit zal bestaan uit een uitrol van vierhonderd waterstoftankstations om ongeveer 140.000 waterstofauto’s te leveren.

Zo moet tegen 2030 een marktpenetratie van 5% zijn bereikt met traditionele tankstations die waterstof in hun aanbod op hebben genomen. Verder is het project gericht op het bevorderen van de overgang van de traditionele bronnen voor waterstofproductie (grijze waterstof) tot volledig hernieuwbare bronnen (groene waterstof).

Lees ook: Hyundai komt met nieuwe waterstoftruck