Winstmarges Waberer’s blijven onder druk staan

hoge kosten

Wegtransportbedrijf Waberer’s heeft in het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 182,6 miljoen euro, een zucht meer dan een jaar eerder. Maar over de eerste negen maanden van dit jaar samen is er een stijging van 10% te zien.

De ebitda (18 miljoen euro, -30%) en andere inkomstencijfers zien er wel beduidend minder fraai uit dan in dezelfde periode in 2017. Het internationaal transportsegment viel terug, doordat het positieve effect van hogere prijzen werd tenietgedaan door dat van een lagere benutting van de vrachtwagens in het laagseizoen.

Het management van het Hongaarse bedrijf ziet deze lagere benuttingsgraad als een tijdelijk fenomeen. Het wijt dit hoofdzakelijk aan de trager dan verwacht verlopende herprijzing van de markt voor wegtransport. Verder bleven de marges door de voortdurende stijging van de brandstofprijzen onder druk staan.

Chauffeurstekort

De vloot groeide wel van 4.152 naar 4.429 vrachtwagens. Dat was samen met de hogere prijzen en de toegenomen magazijnoppervlakte de oorzaak van de hogere omzet in het segment regionale logistiekcontracten (+11%). Ook hier vielen de andere cijfers tegen. Dat was een gevolg van hogere lonen en, opnieuw, hogere brandstofprijzen. Bovendien kampt Waberer’s met een zwaar tekort aan chauffeurs.

Het bedrijf heeft alvast initiatieven genomen om het hoofd te bieden aan de ongunstige ontwikkelingen. ‘De stilstandtijd zal verminderen door een betere efficiëntie van de wisseltrailers. Onze ordermatching-apparatuur zal de wachttijden en standby-tijden beter optimaliseren. Het tekort aan chauffeurs gaan we aanpakken door chauffeurs in te huren uit nieuwe arbeidsmarkten, zoals Servië en de Oekraïne’, aldus topman Ferenc Lajkó.

Lees ook: Topman Waberer’s: zonder tariefverhoging ga je eraan

Winstmarges Waberer’s blijven onder druk staan | NT

Winstmarges Waberer’s blijven onder druk staan

hoge kosten

Wegtransportbedrijf Waberer’s heeft in het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 182,6 miljoen euro, een zucht meer dan een jaar eerder. Maar over de eerste negen maanden van dit jaar samen is er een stijging van 10% te zien.

De ebitda (18 miljoen euro, -30%) en andere inkomstencijfers zien er wel beduidend minder fraai uit dan in dezelfde periode in 2017. Het internationaal transportsegment viel terug, doordat het positieve effect van hogere prijzen werd tenietgedaan door dat van een lagere benutting van de vrachtwagens in het laagseizoen.

Het management van het Hongaarse bedrijf ziet deze lagere benuttingsgraad als een tijdelijk fenomeen. Het wijt dit hoofdzakelijk aan de trager dan verwacht verlopende herprijzing van de markt voor wegtransport. Verder bleven de marges door de voortdurende stijging van de brandstofprijzen onder druk staan.

Chauffeurstekort

De vloot groeide wel van 4.152 naar 4.429 vrachtwagens. Dat was samen met de hogere prijzen en de toegenomen magazijnoppervlakte de oorzaak van de hogere omzet in het segment regionale logistiekcontracten (+11%). Ook hier vielen de andere cijfers tegen. Dat was een gevolg van hogere lonen en, opnieuw, hogere brandstofprijzen. Bovendien kampt Waberer’s met een zwaar tekort aan chauffeurs.

Het bedrijf heeft alvast initiatieven genomen om het hoofd te bieden aan de ongunstige ontwikkelingen. ‘De stilstandtijd zal verminderen door een betere efficiëntie van de wisseltrailers. Onze ordermatching-apparatuur zal de wachttijden en standby-tijden beter optimaliseren. Het tekort aan chauffeurs gaan we aanpakken door chauffeurs in te huren uit nieuwe arbeidsmarkten, zoals Servië en de Oekraïne’, aldus topman Ferenc Lajkó.

Lees ook: Topman Waberer’s: zonder tariefverhoging ga je eraan