Vrachtwagens die na 15 juni 2019 in gebruik worden genomen, moeten beschikken over een smart tachograaf en een nieuwe tachograafkaart. Om deze in te bouwen in de nieuwe voertuigen is een werkplaatskaart nodig, voor het ijken van de nieuwe tachografen. Deze moeten volgens de wet drie maanden vóór invoering beschikbaar zijn, met andere woorden: op 15 maart.

Het Kiwa heeft echter aangegeven deze kaarten pas op 15 mei te kunnen leveren, omdat leverancier Idemia de kaarten dan pas gereed heeft. Kiwa heeft bij andere partijen geïnformeerd, maar deze hebben aangegeven ook niet eerder te kunnen leveren. Tevens is het niet gelukt om uitstel te krijgen vanuit Brussel. Invoering van de smart tacho is Europees geregeld.

Aansprakelijk

Kiwa heeft maandag een bericht verstuurd naar fabrikanten, werkplaatsen en branchepartijen. Daarmee wilde de instantie hen informeren over de latere levering en hen de gelegenheid geven om maatregelen te nemen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat partijen mogelijk een aansprakelijkheidsstelling neerleggen bij Kiwa. Tevens geeft ze aan zich zorgen te maken over de vertraging.

Overgangsregeling

Diverse brancheverenigingen delen deze zorgen. Daarom kwamen TLN, Evofenedex, Rai Vereniging en Bovag woensdag met een oproep aan de minister. Zij zouden graag zien dat Van Nieuwenhuizen in Brussel pleit voor een overgangsregeling, waarin controle-instanties geen boetes uitdelen voor het rijden met een nieuwe truck zonder smart tacho.

‘Onder andere transportbedrijven en voertuigleveranciers zijn nu de klos’, aldus TLN. Dat de kaarten pas 15 mei beschikbaar zijn, vindt de organisatie veel te laat. ‘De nieuwe voertuigen met een slimme tachograaf worden sinds deze maand namelijk al afgeleverd bij de dealers. Vrachtwagens die nu al bij de dealer ‘op voorraad’ staan, mogen na 15 juni ook de weg niet op zonder slimme tachograaf.’

Stilstaan

De vereniging vreest dat trucks stil komen te staan door de vertraging. ‘Transporteurs en verladers die vrachtauto’s inzetten, rekenen op de voertuigen die zij al lang geleden hebben besteld en in gebruik willen nemen. Maar als de tachografen van die nieuwe voertuigen niet op tijd geijkt kunnen worden, kunnen zij die vrachtauto’s helemaal niet gebruiken.’