Commentaar – Een kluif voor Bullet

Inklimmers

De herder Bullet en zijn collega’s zullen na gedane zaken vast wel een lekkere kluif hebben gekregen, al hadden ze maandag in Vlaardingen niet één inklimmer kunnen vinden die zich illegaal verschanste in een trailer op weg naar Engeland.

Een grote en zorgvuldig geheim gehouden actie van politie en marechaussee, met honden die speuren naar mensen die als bijlading de oversteek willen maken, leverde deze keer niets op. Dat kan van alles betekenen: Bullet cum suis heeft zijn best niet gedaan, er zijn geen inklimmers meer, Engeland is uit de gratie wegens de dreigende Brexit of ferrymaatschappijen en wegvervoerders over het Kanaal hebben hun zaken op orde. Misschien is het van alles een beetje.

Je bent geneigd om de brave speurhond even uit de redenering weg te sluizen. Zijn er dan misschien geen inklimmers meer? Vorig jaar werden in Nederlandse, Belgische en Franse ferryhavens 1.371 illegalen aangehouden, zelfs nog dik vierhonderd meer dan in 2017. Ze verstopten zich in vrachtauto’s en dachten na de overtocht over de Noordzee het beloofde land te bereiken. Mogen we de berichten geloven, dan werden er in mei dit jaar 34 inklimmers opgespoord. Volgens een controleur, geïnterviewd door Radio Rijnmond, zitten er criminele organisaties achter de clandestiene overtocht naar Engeland, die soms vijfduizend euro per persoon rekenen voor hun ‘dienstverlening’.

Een bekend geluid. In Noord-Afrika mogen vrijheids- en gelukszoekers have en goed inleveren bij louche mensen­smokkelaars, die gammele bootjes inzetten voor transport naar Europa. Daarbij wordt op sluwe wijze gebruik gemaakt van de onwetendheid van de slachtoffers. Elke Soedanees, Somaliër, Libiër, Malinees kan zich, mits voorzien van een geldig paspoort en een visum, in de Europese Unie komen melden. De vlucht naar ons werelddeel kost een schijntje van de genoemde vijfduizend euro en kost een paar uren. Dat betekent niet dat de immigrant blijvend in de Unie kan blijven, maar er is wel een kans op inburgering.

De merkwaardige gedachte die onze moderne slavendrijvers er bij hun klanten willen inpompen, is dat een stiekeme immigratie de emigré(e) kansrijker zou maken. Dat doen deze lieden alleen om hun eigen verwerpelijke handeltje in stand te houden. In de ferryhavens van Calais, Oostende, Vlissingen, Rotterdam, Hoek van Holland en IJmuiden heeft dit probleem zich geconcentreerd. De moderne slaaf beseft, zonder papieren, op het continent geen enkele kans te maken en richt de blik op dat grote eiland aan de overzij van de Noordzee. Daar hebben – kijk naar de City of London – mensen uit voormalige kolonies van Engeland, zoals India en Pakistan, het vaak helemaal gemaakt.

Het is goed dat de autoriteiten deze hedendaagse slavenhandel eindelijk grondig aanpakt. Dat houdt ook in dat een einde wordt gemaakt aan mensonterende ‘tijdelijke’ kampen, in Griekenland, Turkije, of ongeorganiseerde campings in de buurt van ferryhavens. Evengoed aan inklimming in vrachtauto’s, bedreiging van chauffeurs, opwerping van barricades om voertuigen tot stilstand te dwingen. We hebben deze ellende nu vele jaren meegemaakt en in al die tijd veel te vaak gezien dat de overheid niet in staat was de orde te bewaren.

Commentaar – Een kluif voor Bullet | NT

Commentaar – Een kluif voor Bullet

Inklimmers

De herder Bullet en zijn collega’s zullen na gedane zaken vast wel een lekkere kluif hebben gekregen, al hadden ze maandag in Vlaardingen niet één inklimmer kunnen vinden die zich illegaal verschanste in een trailer op weg naar Engeland.

Een grote en zorgvuldig geheim gehouden actie van politie en marechaussee, met honden die speuren naar mensen die als bijlading de oversteek willen maken, leverde deze keer niets op. Dat kan van alles betekenen: Bullet cum suis heeft zijn best niet gedaan, er zijn geen inklimmers meer, Engeland is uit de gratie wegens de dreigende Brexit of ferrymaatschappijen en wegvervoerders over het Kanaal hebben hun zaken op orde. Misschien is het van alles een beetje.

Je bent geneigd om de brave speurhond even uit de redenering weg te sluizen. Zijn er dan misschien geen inklimmers meer? Vorig jaar werden in Nederlandse, Belgische en Franse ferryhavens 1.371 illegalen aangehouden, zelfs nog dik vierhonderd meer dan in 2017. Ze verstopten zich in vrachtauto’s en dachten na de overtocht over de Noordzee het beloofde land te bereiken. Mogen we de berichten geloven, dan werden er in mei dit jaar 34 inklimmers opgespoord. Volgens een controleur, geïnterviewd door Radio Rijnmond, zitten er criminele organisaties achter de clandestiene overtocht naar Engeland, die soms vijfduizend euro per persoon rekenen voor hun ‘dienstverlening’.

Een bekend geluid. In Noord-Afrika mogen vrijheids- en gelukszoekers have en goed inleveren bij louche mensen­smokkelaars, die gammele bootjes inzetten voor transport naar Europa. Daarbij wordt op sluwe wijze gebruik gemaakt van de onwetendheid van de slachtoffers. Elke Soedanees, Somaliër, Libiër, Malinees kan zich, mits voorzien van een geldig paspoort en een visum, in de Europese Unie komen melden. De vlucht naar ons werelddeel kost een schijntje van de genoemde vijfduizend euro en kost een paar uren. Dat betekent niet dat de immigrant blijvend in de Unie kan blijven, maar er is wel een kans op inburgering.

De merkwaardige gedachte die onze moderne slavendrijvers er bij hun klanten willen inpompen, is dat een stiekeme immigratie de emigré(e) kansrijker zou maken. Dat doen deze lieden alleen om hun eigen verwerpelijke handeltje in stand te houden. In de ferryhavens van Calais, Oostende, Vlissingen, Rotterdam, Hoek van Holland en IJmuiden heeft dit probleem zich geconcentreerd. De moderne slaaf beseft, zonder papieren, op het continent geen enkele kans te maken en richt de blik op dat grote eiland aan de overzij van de Noordzee. Daar hebben – kijk naar de City of London – mensen uit voormalige kolonies van Engeland, zoals India en Pakistan, het vaak helemaal gemaakt.

Het is goed dat de autoriteiten deze hedendaagse slavenhandel eindelijk grondig aanpakt. Dat houdt ook in dat een einde wordt gemaakt aan mensonterende ‘tijdelijke’ kampen, in Griekenland, Turkije, of ongeorganiseerde campings in de buurt van ferryhavens. Evengoed aan inklimming in vrachtauto’s, bedreiging van chauffeurs, opwerping van barricades om voertuigen tot stilstand te dwingen. We hebben deze ellende nu vele jaren meegemaakt en in al die tijd veel te vaak gezien dat de overheid niet in staat was de orde te bewaren.