Door zich te laten inhuren als charter door andere bedrijven profiteren eigen rijders als flexibele schil van het chauffeurstekort. Met een derde van de chauffeurs boven 55 jaar en beperkte instroom, blijft het tekort voorlopig groot en is de verwachting van ING dat de markt voor eigen rijders ook bij minder groei goed blijft.
Economisch klimaat
Verder blijkt uit de vooruitzichten dat het economisch klimaat in de Nederlandse transportsector wat minder rooskleurig is en de groei terug zakt, maar rustig wordt het niet. De bouwsector blijft stevig groeien en is de komende tijd de belangrijkste motor van de transportsector. In tegenstelling tot internationaal vervoer, waar het handelsconflict VS-China indirect begint door te werken (via vooral de Duitse industrie), groeit het bouwmaterialentransport (vooral nationaal) dit jaar flink door.
De binnenvaart heeft beste jaar sinds 2008 achter de rug met (of ondanks) het langdurige en extreem lage water en was in omzettermen (eindelijk) uit de crisis. Dit jaar vallen de tarieven terug en moeten binnenvaartondernemers het weer doen met minder omzet.
Groei valt terug
Na twee jaar van flink bovengemiddelde groei in de Nederlandse transport- en logistieksector valt de volumegroei dit jaar terug van 3 naar 2%. ‘Dit is vooral te wijten aan de internationale economische vertraging en een haperende wereldhandel. De omzet groeit daarbij gemiddeld met 4%, maar dit is niet voldoende om de toenemende kosten door onder andere hogere lonen volledig te compenseren’, melden de bankiers.
Het vervoer over water groeit dit jaar het hardst (2,5%) ten opzichte van vorig jaar, toen door de langdurig lage waterstand minder vervoerd kon worden. Logistieke dienstverleners en wegtransporteurs volgen met 2%. Logistieke dienstverleners profiteren van de groeiende e-commerce en de behoefte aan opslagcapaciteit. De luchtvaart blijft met de groeigrens op Schiphol achter (0,5%), net als het spoorvervoer dat vorig jaar nog profiteerde van de beperkte vervoercapaciteit in de binnenvaart.
Bouwvervoer
Voor het wegtransport dat zich door internationale concurrentie steeds meer op het binnenland richt, is de Nederlandse economie de belangrijkste motor achter de groei. Dit pakt goed uit omdat Nederland economisch beter draait dan andere Europese landen.
Vooral de bouwsector houdt de groei bij wegtransporteurs overeind. Rico Luman, sectoreconoom transport en logistiek licht toe: ‘Vorig jaar was de bouw goed voor maar liefst driekwart van het vervoerde volume over de weg. Ook in 2019 nemen opdrachtgevers uit de bouw het grootste deel van de groei voor hun rekening.’
Toeslagen
De binnenvaart heeft met de langste laagwaterperiode (juli-december) in decennia een onstuimig jaar achter de rug. Door de overcompensatie met toeslagen maakte de omzet een sprong van 13%, hoewel over het gehele jaar 4% minder vervoerd werd.
Hierdoor kwam de omzet van de Nederlandse binnenvaart na tien jaar terug op het niveau van 2008 en werd 2018 voor binnenvaartbedrijven het beste jaar sinds lange tijd. Begin 2019 is er nog een inhaalvraag en zijn de tarieven afgebouwd. Hierdoor laat de omzet dit jaar een daling zien en moeten bedrijven het weer met minder marge doen, aldus ING.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?