Vrachtwagenchauffeurs worden in alle belangrijke transportlanden, met inbegrip van Groot-Brittannië en Duitsland, gedwongen om hun wagen vaak op riskante plekken te parkeren, aldus het ladingdiefstallenrapport.

De regelgeving op het gebied van rij- en rusttijden noopt truckers om hun wagen op een gegeven moment stil te zetten, en het aanbod aan beveiligde locaties is dermate gering dat er vaak niets anders op zit dan genoegen te nemen met een min of meer ongure plek.

De voorkeur van het Europese dievengilde voor de ‘slash-and-grab’-tactiek, zoals zeilsnijden in het Engels wordt genoemd, valt mede te verklaren doordat in ons continent nu eenmaal veel vrachtwagens met schuifzeilen rondrijden.

VS en Canada

In de Verenigde Staten en Canada hebben trailers geen zachte delen waarin dieven kunnen snijden. Daardoor is de meest gebruikte methode van criminelen in die landen om in een onbewaakt ogenblik op een parkeerplaats of tankstation achter het stuur van een truck te springen en op het gaspedaal te gaan staan.

Van dat soort diefstallen hebben transporteurs in Europa dan weer minder last: in 4% van de gevallen van vrachtdiefstal gaat een Europese dief er met een complete vrachtwagen vandoor.

Zeilsnijders

Zeilsnijders, oftewel slash-and-grabbers, zijn schuldig aan 50% van de ladingdiefstallen. Grissers zijn in 20% van de gevallen de dader. Dit zijn dieven die niks kapot maken, maar simpelweg goederen uit een trailer wegnemen, bijvoorbeeld als de chauffeur even bezig is om een zending af te leveren. Diefstallen uit cabines maken 9% uit van het totaal.

Relatief weinig voorkomend in Europa, en daarom ondergebracht in de categorie ‘overige’, zijn de gijzelingen. Europese vrachtwagenchauffeurs hebben wat dat betreft veel minder zorgen dan hun collega’s in Midden- en Zuid-Amerika. Daar zijn ‘hijackings’ de favoriete methode van (gewapende) criminelen om vrachtwagenladingen in hun bezit te krijgen. Ook in het Midden-Oosten en Afrika komen gijzelingen relatief veel voor.

Hotspots

In Azië zijn China en India de hotspots van ladingcriminaliteit en leggen de daders een voorkeur aan de dag voor diefstallen uit warehouses en andere logistieke faciliteiten. Het betreft relatief vaak inside jobs, waarbij corrupte medewerkers betrokken zijn.

Soms ontvreemden chauffeurs ook goederen uit hun eigen vrachtwagen. Opvallend: in Aziatische landen brengen de dieven een bepotelde ladingeenheid vaak weer op gewicht door de gestolen waar te vervangen door stenen, zand of water.

Warehouses in Europa hebben relatief weinig last van dieven. Volgens TT Club en BSI zijn logistieke faciliteiten hier goed beveiligd, waardoor criminelen hun pijlen liever op de vrachtwagens richten.

Saboteren

Wel moeten logistieke bedrijven volgens de rapporteurs altijd op hun hoede zijn voor insiders met kwade bedoelingen. Die kunnen zonder toestemming gevoelige informatie naar buiten brengen of processen saboteren.

Het gaat vrijwel altijd om mannen die in vaste dienst zijn; uitzendkrachten zijn in maar 5% van de incidenten de boosdoener. Meestal gaat het de daders puur om financieel gewin. Bedrijven verzuimen volgens het rapport vaak om op te treden tegen werknemers die kleine items achterover drukken, waardoor hun hebzucht gestimuleerd wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement