Tirol van de partij in Berlijn bij top over transitovervoer

brenner

De Landeshauptmann van Tirol, Günther Platter, reist donderdag af naar Berlijn om deel te nemen aan een conferentie van Oostenrijk, Duitsland en Italië over de doorvoer van goederen over de weg door Tirol. Het zal in Berlijn vooral gaan om de ‘Blockabfertigung’ in de Oostenrijkse deelstaat.

Daarbij worden op een aantal dagen in het jaar, nu al meer dan dertig dagen, slechts beperkte aantallen vrachtauto’s aan de grenzen met Beieren en Noord-Italië doorgelaten. De meeste van die trucks maken gebruik van de Brenner-route. De beperkte doorlating veroorzaakt lange files in met name Beieren.

Oplossing

Daaraan wil de Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer, paal en perk aan stellen. De drie betrokken landen zijn nu op zoek naar een oplossing. Platter heeft goede hoop dat die er ook komt. Afgelopen maandag kwam het al tot ambtelijk overleg, dat de ‘Obmann’ van Tirol het idee heeft gegeven dat Duitsland wil meewerken aan maatregelen om grensfiles al op eigen Beiers gebied te verminderen. ‘Mij is bericht dat Duitsland zich beweegt’, zei Platter na die ambtelijke besprekingen.

Hij voegde er meteen aan toe zelf ‘geen millimeter’ te willen toegeven waar het op de rijverboden in Tirol aankomt. Verder stuurt Platter aan op een speciale kilometerheffing voor vrachtverkeer op de Inntal-autosnelweg, die voor de gehele corridor tussen Duitsland en Italië zou moeten gelden, ‘tussen München en Verona’. Deze extra tol moet de route door Tirol onaantrekkelijker maken voor het internationale wegvervoer.

Tirol van de partij in Berlijn bij top over transitovervoer | NT

Tirol van de partij in Berlijn bij top over transitovervoer

brenner

De Landeshauptmann van Tirol, Günther Platter, reist donderdag af naar Berlijn om deel te nemen aan een conferentie van Oostenrijk, Duitsland en Italië over de doorvoer van goederen over de weg door Tirol. Het zal in Berlijn vooral gaan om de ‘Blockabfertigung’ in de Oostenrijkse deelstaat.

Daarbij worden op een aantal dagen in het jaar, nu al meer dan dertig dagen, slechts beperkte aantallen vrachtauto’s aan de grenzen met Beieren en Noord-Italië doorgelaten. De meeste van die trucks maken gebruik van de Brenner-route. De beperkte doorlating veroorzaakt lange files in met name Beieren.

Oplossing

Daaraan wil de Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer, paal en perk aan stellen. De drie betrokken landen zijn nu op zoek naar een oplossing. Platter heeft goede hoop dat die er ook komt. Afgelopen maandag kwam het al tot ambtelijk overleg, dat de ‘Obmann’ van Tirol het idee heeft gegeven dat Duitsland wil meewerken aan maatregelen om grensfiles al op eigen Beiers gebied te verminderen. ‘Mij is bericht dat Duitsland zich beweegt’, zei Platter na die ambtelijke besprekingen.

Hij voegde er meteen aan toe zelf ‘geen millimeter’ te willen toegeven waar het op de rijverboden in Tirol aankomt. Verder stuurt Platter aan op een speciale kilometerheffing voor vrachtverkeer op de Inntal-autosnelweg, die voor de gehele corridor tussen Duitsland en Italië zou moeten gelden, ‘tussen München en Verona’. Deze extra tol moet de route door Tirol onaantrekkelijker maken voor het internationale wegvervoer.