File? Niet de schuld van die truck

files

Files worden veroorzaakt door… de drukte op de weg. Het is waar: als een wegolifant ontspoort, kunnen duizend muizen er niet meer omheen. Maar de truck is niet de boosdoener.

Daar zit je dan, met je goeie gedrag. Je hebt net de laatste punt gezet achter een artikel waaruit moet blijken dat veruit de meeste files op de Nederlandse wegen worden veroorzaakt door, simpelweg, de drukte op de weg. Incidenten met vrachtauto’s kunnen enorme opstoppingen veroorzaken, maar de meeste ongevallen doen zich voor met personenauto’s en motors.

Goed, je baseert je op gegevens van Stimva, de Stichting Incident-Management Vrachtauto’s, een organisatie van overheid (Rijkswaterstaat) en bedrijfsleven, waaronder Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Koninklijk Nederlands Vervoer en het Verbond van Verzekeraars. Kort nadat je je elektronische pen hebt neergelegd, doet zich een reusachtig ongeval voor op de A67 tussen Geldrop en Asten, waarbij drie vrachtauto’s betrokken zijn. Eén van de chauffeurs overlijdt.

Hoeveelheid ongevallen

De snelweg wordt in de richting naar Eindhoven volledig afgesloten, want er zijn gevaarlijke stoffen bij betrokken en één van de trucks lekt diesel. Het is lang niet het eerste ongeval op deze snelweg waarbij vrachtauto’s in het geding zijn. Begin deze maand was er op de A67 al eens een ongeluk met een truck dat tot tien kilometer file leidde.

Incidenten met vrachtauto’s zijn spectaculair en kunnen tot enorme files leiden, dat zal ieder duidelijk zijn. Ze zijn ook, op een bijna morbide manier, populair, ze krijgen in de media veel meer aandacht dan ongevallen met personenauto’s. Een omgevallen vrachtauto wordt al gauw gezien als de veroorzaker van een file, en feitelijk niet ten onrechte. Een olifant valt meer op dan duizend muizen. En om een omgevallen olifant valt vaak niet heen te rijden.

Toch behoeft dit beeld nuancering, vindt Stimva. Ongelukken met vrachtauto’s veroorzaken maar een half procent van alle opstoppingen. Vrachtauto’s met pech zijn een iets grotere factor, bijna één procent. De algemene drukte op de wegen is in zeven van de tien gevallen de oorzaak van het feit dat we langdurig stilstaan. Slechts een kleine 20% van de files heeft te maken met panne of ongevallen en trucks hebben daarin maar een gering aandeel.

Het aantal meldingen van een incident met een vrachtauto is vorig jaar wel met 5,9% gestegen, blijkt uit de Stimva-cijfers. Het ging om zesduizend gevallen. In driekwart van die incidenten betrof het pech, 11% meer dan in 2017. Het aantal ongevallen nam juist met 9% af. De ongevallen hebben dikwijls te maken met de weersomstandigheden. Sneeuw en storm zijn de boosdoeners. De storm die op 18 januari vorig jaar over Nederland raasde, leverde 72 ongevalsmeldingen op, 5,3% van het totaal over heel 2018.

Dat had er onder meer mee te maken dat truckers met een geheel of bijna geheel lege combinatie een van opzij komende stormwind meenden te kunnen trotseren. Stimva is een informatiecampagne begonnen om chauffeurs en hun opdrachtgevers van deze gevaren nog maar eens op de hoogte te houden. Daarbij worden onder andere de weercodes die op bepaalde dagen van kracht zijn nog eens in de aandacht gebracht.

Oorzaak strandingen

In 2018 werd 1,71 miljard ton aan goederen vervoerd van, naar en in Nederland. Het wegvervoer groeide met 1,6%. Het aantal incidenten, althans meldingen daarvan, nam intussen met 5,9% toe. Van dit aantal incidenten betrof driekwart gestrande vrachtauto’s, 11 procentpunt meer dan een jaar eerder. Ruim twee op de tien incidenten had met ongevallen te maken, wat 9 procentpunt minder was dan in 2017.

De oorzaak van strandingen van vrachtauto’s is grofweg in drie factoren onder te verdelen. In ruim een derde van de gevallen gaat het om bandenpech. Een iets groter aandeel (43%) heeft technische pech; de restfactor omvat onbekende oorzaken. De bandenpech nam in 2018 met 7,4% toe in vergelijking met een jaar eerder. Technische defecten namen toe met bijna 20%. De factor ‘oorzaak onbekend’ groeide met 2,3%.

Dit betekent niet per se dat het wegvervoermaterieel in 2018 sterk zou zijn verslechterd; het tegendeel is eerder waar. Het heeft te maken met de algemene vervoersgroei en, vooral, met een toenemende registratie van het aantal incidenten bij het Centraal Meldpunt Vrachtautobergingen (CMV). Die meldingen komen binnen via camera’s langs de weg, hulpverleners, weginspecteurs en de politiediensten. Het aantal meldingen is sinds begin deze eeuw enorm gestegen, van ongeveer duizend in 2000 tot nu dus iets meer dan 6100.

Bergingsmethodes

Het lukt de hulpdiensten steeds beter om bergingen van vrachtauto’s na een ongeval snel uit te voeren. In 2018 kon de berging in 55% van de gevallen binnen één uur worden uitgevoerd. Een jaar eerder was dat percentage 52, in 2016 nog 49. Daarbij worden ook andere bergingsmethodes toegepast, om in elk geval de doorstroming op het weggedeelte te bevorderen.

Zo slepen bergers een voertuig met pech zo snel mogelijk van de rijbaan, zonder eerst heel veel moeite te doen om schade aan het voertuig of het wegdek te voorkomen. Het neemt niet weg dat een incident met een vrachtauto lange files kan veroorzaken, al was het maar omdat wegvakken soms van over de rijbaan verspreide lading moet worden ontdaan. Dat hebben we tussen Asten en Geldrop, tandenknarsend in de file, een paar dagen geleden maar weer eens ontdekt. En één chauffeur heeft het niet meer mogen meemaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

File? Niet de schuld van die truck | NT

File? Niet de schuld van die truck

files

Files worden veroorzaakt door… de drukte op de weg. Het is waar: als een wegolifant ontspoort, kunnen duizend muizen er niet meer omheen. Maar de truck is niet de boosdoener.

Daar zit je dan, met je goeie gedrag. Je hebt net de laatste punt gezet achter een artikel waaruit moet blijken dat veruit de meeste files op de Nederlandse wegen worden veroorzaakt door, simpelweg, de drukte op de weg. Incidenten met vrachtauto’s kunnen enorme opstoppingen veroorzaken, maar de meeste ongevallen doen zich voor met personenauto’s en motors.

Goed, je baseert je op gegevens van Stimva, de Stichting Incident-Management Vrachtauto’s, een organisatie van overheid (Rijkswaterstaat) en bedrijfsleven, waaronder Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Koninklijk Nederlands Vervoer en het Verbond van Verzekeraars. Kort nadat je je elektronische pen hebt neergelegd, doet zich een reusachtig ongeval voor op de A67 tussen Geldrop en Asten, waarbij drie vrachtauto’s betrokken zijn. Eén van de chauffeurs overlijdt.

Hoeveelheid ongevallen

De snelweg wordt in de richting naar Eindhoven volledig afgesloten, want er zijn gevaarlijke stoffen bij betrokken en één van de trucks lekt diesel. Het is lang niet het eerste ongeval op deze snelweg waarbij vrachtauto’s in het geding zijn. Begin deze maand was er op de A67 al eens een ongeluk met een truck dat tot tien kilometer file leidde.

Incidenten met vrachtauto’s zijn spectaculair en kunnen tot enorme files leiden, dat zal ieder duidelijk zijn. Ze zijn ook, op een bijna morbide manier, populair, ze krijgen in de media veel meer aandacht dan ongevallen met personenauto’s. Een omgevallen vrachtauto wordt al gauw gezien als de veroorzaker van een file, en feitelijk niet ten onrechte. Een olifant valt meer op dan duizend muizen. En om een omgevallen olifant valt vaak niet heen te rijden.

Toch behoeft dit beeld nuancering, vindt Stimva. Ongelukken met vrachtauto’s veroorzaken maar een half procent van alle opstoppingen. Vrachtauto’s met pech zijn een iets grotere factor, bijna één procent. De algemene drukte op de wegen is in zeven van de tien gevallen de oorzaak van het feit dat we langdurig stilstaan. Slechts een kleine 20% van de files heeft te maken met panne of ongevallen en trucks hebben daarin maar een gering aandeel.

Het aantal meldingen van een incident met een vrachtauto is vorig jaar wel met 5,9% gestegen, blijkt uit de Stimva-cijfers. Het ging om zesduizend gevallen. In driekwart van die incidenten betrof het pech, 11% meer dan in 2017. Het aantal ongevallen nam juist met 9% af. De ongevallen hebben dikwijls te maken met de weersomstandigheden. Sneeuw en storm zijn de boosdoeners. De storm die op 18 januari vorig jaar over Nederland raasde, leverde 72 ongevalsmeldingen op, 5,3% van het totaal over heel 2018.

Dat had er onder meer mee te maken dat truckers met een geheel of bijna geheel lege combinatie een van opzij komende stormwind meenden te kunnen trotseren. Stimva is een informatiecampagne begonnen om chauffeurs en hun opdrachtgevers van deze gevaren nog maar eens op de hoogte te houden. Daarbij worden onder andere de weercodes die op bepaalde dagen van kracht zijn nog eens in de aandacht gebracht.

Oorzaak strandingen

In 2018 werd 1,71 miljard ton aan goederen vervoerd van, naar en in Nederland. Het wegvervoer groeide met 1,6%. Het aantal incidenten, althans meldingen daarvan, nam intussen met 5,9% toe. Van dit aantal incidenten betrof driekwart gestrande vrachtauto’s, 11 procentpunt meer dan een jaar eerder. Ruim twee op de tien incidenten had met ongevallen te maken, wat 9 procentpunt minder was dan in 2017.

De oorzaak van strandingen van vrachtauto’s is grofweg in drie factoren onder te verdelen. In ruim een derde van de gevallen gaat het om bandenpech. Een iets groter aandeel (43%) heeft technische pech; de restfactor omvat onbekende oorzaken. De bandenpech nam in 2018 met 7,4% toe in vergelijking met een jaar eerder. Technische defecten namen toe met bijna 20%. De factor ‘oorzaak onbekend’ groeide met 2,3%.

Dit betekent niet per se dat het wegvervoermaterieel in 2018 sterk zou zijn verslechterd; het tegendeel is eerder waar. Het heeft te maken met de algemene vervoersgroei en, vooral, met een toenemende registratie van het aantal incidenten bij het Centraal Meldpunt Vrachtautobergingen (CMV). Die meldingen komen binnen via camera’s langs de weg, hulpverleners, weginspecteurs en de politiediensten. Het aantal meldingen is sinds begin deze eeuw enorm gestegen, van ongeveer duizend in 2000 tot nu dus iets meer dan 6100.

Bergingsmethodes

Het lukt de hulpdiensten steeds beter om bergingen van vrachtauto’s na een ongeval snel uit te voeren. In 2018 kon de berging in 55% van de gevallen binnen één uur worden uitgevoerd. Een jaar eerder was dat percentage 52, in 2016 nog 49. Daarbij worden ook andere bergingsmethodes toegepast, om in elk geval de doorstroming op het weggedeelte te bevorderen.

Zo slepen bergers een voertuig met pech zo snel mogelijk van de rijbaan, zonder eerst heel veel moeite te doen om schade aan het voertuig of het wegdek te voorkomen. Het neemt niet weg dat een incident met een vrachtauto lange files kan veroorzaken, al was het maar omdat wegvakken soms van over de rijbaan verspreide lading moet worden ontdaan. Dat hebben we tussen Asten en Geldrop, tandenknarsend in de file, een paar dagen geleden maar weer eens ontdekt. En één chauffeur heeft het niet meer mogen meemaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement