Commentaar – Stijgende tacho-irritatie

prijzen

De onvrede over de prijs van tachograafkaarten duurt nog even voort. Waar verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in juni tijdens een debat in de Tweede Kamer nog dapper riep dat de tarieven van de kaarten omlaag moesten, lijkt ze inmiddels alweer gas terug te hebben genomen.

Deze week meldde de bewindsvrouw alleen dat ze gaat kijken of er een verlaging mogelijk is, en dat gebeurt sowieso pas nadat er onderzoek is geweest naar de prijsverschillen met andere EU-landen en de oorzaken hiervan.

Het blijft natuurlijk een absurde situatie: honderd euro betalen voor een kaart die in andere landen een fractie van dat bedrag kost, terwijl ze overal aan precies dezelfde voorwaarden moeten voldoen. Begrijpelijkerwijs zijn vervoerders, verladers en brancheverenigingen niet te spreken over het beleid. Vlak voor de invoering van de slimme tachograaf (op 15 juni van dit jaar) riepen vertegenwoordigers van de transportsector de politiek dan ook op om iets aan deze ‘woekertarieven’ te doen. Zowel Kamerleden als de minister pakten toen de handschoen op. Het leek een kwestie van tijd voordat uitgifte-instantie Kiwa haar tarieven naar beneden moest schroeven. Inmiddels is Van Nieuwenhuizen wat minder stellig.

Daarmee krijgt de tachograaf-soap weer een nieuwe aflevering. Los van de prijzen, die al jarenlang een bron van irritatie zijn, was er ook de nogal rommelige invoering van de slimme tachograaf. De bestuurders-, bedrijfs- en werkplaatskaarten waren allemaal te laat beschikbaar. Weliswaar boden kaarten uit andere landen uitkomst, maar het was niet bevorderlijk voor het imago van Kiwa, dat toch al niet al te best was.

De frustratie in de transportsector wordt nog eens versterkt doordat al enkele jaren wordt gesproken over een nieuw tariefstelsel, maar dat het tot dusver altijd bij praten is gebleven. Inmiddels wordt in Den Haag inderdaad gewerkt aan een onderzoek naar de verschillen tussen de diverse landen, dat de opmaat kan zijn naar het nieuwe stelsel. Dit onderzoek wordt volgens de huidige planning na de zomer naar de Tweede Kamer gestuurd. Maar of dit uiteindelijk resulteert in een verlaging van de kaartprijs, is dus twijfelachtig.

Het is te hopen dat de Tweede Kamer de bewindsvrouw aan haar uitspraken houdt, want de hoop vestigen op de minister of Kiwa lijkt onverstandig.

Lees ook: Minister krabbelt terug over prijsverlaging tachograafkaarten

Commentaar – Stijgende tacho-irritatie | NT

Commentaar – Stijgende tacho-irritatie

prijzen

De onvrede over de prijs van tachograafkaarten duurt nog even voort. Waar verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in juni tijdens een debat in de Tweede Kamer nog dapper riep dat de tarieven van de kaarten omlaag moesten, lijkt ze inmiddels alweer gas terug te hebben genomen.

Deze week meldde de bewindsvrouw alleen dat ze gaat kijken of er een verlaging mogelijk is, en dat gebeurt sowieso pas nadat er onderzoek is geweest naar de prijsverschillen met andere EU-landen en de oorzaken hiervan.

Het blijft natuurlijk een absurde situatie: honderd euro betalen voor een kaart die in andere landen een fractie van dat bedrag kost, terwijl ze overal aan precies dezelfde voorwaarden moeten voldoen. Begrijpelijkerwijs zijn vervoerders, verladers en brancheverenigingen niet te spreken over het beleid. Vlak voor de invoering van de slimme tachograaf (op 15 juni van dit jaar) riepen vertegenwoordigers van de transportsector de politiek dan ook op om iets aan deze ‘woekertarieven’ te doen. Zowel Kamerleden als de minister pakten toen de handschoen op. Het leek een kwestie van tijd voordat uitgifte-instantie Kiwa haar tarieven naar beneden moest schroeven. Inmiddels is Van Nieuwenhuizen wat minder stellig.

Daarmee krijgt de tachograaf-soap weer een nieuwe aflevering. Los van de prijzen, die al jarenlang een bron van irritatie zijn, was er ook de nogal rommelige invoering van de slimme tachograaf. De bestuurders-, bedrijfs- en werkplaatskaarten waren allemaal te laat beschikbaar. Weliswaar boden kaarten uit andere landen uitkomst, maar het was niet bevorderlijk voor het imago van Kiwa, dat toch al niet al te best was.

De frustratie in de transportsector wordt nog eens versterkt doordat al enkele jaren wordt gesproken over een nieuw tariefstelsel, maar dat het tot dusver altijd bij praten is gebleven. Inmiddels wordt in Den Haag inderdaad gewerkt aan een onderzoek naar de verschillen tussen de diverse landen, dat de opmaat kan zijn naar het nieuwe stelsel. Dit onderzoek wordt volgens de huidige planning na de zomer naar de Tweede Kamer gestuurd. Maar of dit uiteindelijk resulteert in een verlaging van de kaartprijs, is dus twijfelachtig.

Het is te hopen dat de Tweede Kamer de bewindsvrouw aan haar uitspraken houdt, want de hoop vestigen op de minister of Kiwa lijkt onverstandig.

Lees ook: Minister krabbelt terug over prijsverlaging tachograafkaarten