FNV sleept ILT voor rechter: controle cabinekamperen te slecht

boetes werken niet

Vakbond FNV sleept inspectiedienst ILT voor de rechter. Zo wil de bond afdwingen dat de ILT hardere maatregelen treft als wegtransporteurs zich niet houden aan de regels voor cabinekamperen. Dat meldt Edwin Atema van de vakbond.

Centraal in deze kwestie staan vermeende wantoestanden bij transportbedrijf De Rooy. Het bedrijf, dat zich specialiseert in vervoer van trucks, onder meer voor DAF, zou chauffeurs eindeloos in de cabine laten slapen, waarvoor je een boete kunt krijgen van 1500 euro. Ook zouden de cabines veel te klein zijn om in te overnachten.

Cabinekamperen verboden

Sinds begin 2018 is het niet meer toegestaan om de lange rustperiode van 45 uur volledig in de cabine door te brengen. De werkgever is verplicht om de chauffeurs een goede overnachtingsplek te bieden. Dit laatste gebeurt echter niet, volgens Edwin Atema van FNV. Daardoor moeten de chauffeurs, die niet uit Nederland afkomstig zijn, altijd in hun cabine overnachten.

Daarnaast zouden de cabines van de trucks van De Rooy te klein zijn. ‘Er zijn zeker vrachtwagens met goede slaapfaciliteiten, maar daar kiest De Rooy niet voor’, aldus Atema. ‘Ze kiezen gewoon voor de goedkoopste variant, met een zeer kleine cabine.’

De vakbondsman geeft een voorbeeld. ‘We horen verhalen van chauffeurs die hun aardappelen en kookgerei op hun bed moeten leggen als ze aan het rijden zijn. En als ze gaan slapen, moeten ze deze spullen op het dashboard leggen; zo weinig plek is er.’

Boetes werken niet

Voor het doorbrengen van de 45-uursrust in de cabine, heeft de ILT de vervoerder wel bestraft. ‘Maar deze boetes werken niet’, vindt Atema. ‘Het duurt vaak zeer lang voordat je zo’n boete hoeft te betalen, als hij überhaupt al betaald hoeft te worden.’ Uit eerdere berichtgeving van Nieuwsblad Transport bleek al dat het aanvechten van boetes voor cabinekamperen vaak succesvol is.

De bond denkt dat er door de, in hun ogen, lage straf en lage pakkans voor de betreffende chauffeurs niet of nauwelijks iets verandert. Het boetebedrag van 1500 euro zou niet opwegen tegen de financiële voordelen van het cabinekamperen.

Rijverbod

Atema zou liever zien dat er bij overtreding van de regels een rijverbod wordt opgelegd aan vrachtwagen en chauffeur. Dat brengt de leveringsbetrouwbaarheid van een transporteur in gevaar, wat veel meer impact heeft dan eens in de zoveel tijd een boete.

Dergelijke verboden worden op dit moment niet opgelegd door de inspectiedienst. Daar wil de bond met deze rechtszaak graag verandering in brengen. Atema hoopt dat ILT door de rechter wordt verplicht om bij De Rooy harder op te treden tegen zowel het cabinekamperen als tegen de te kleine cabines. De zitting vindt volgende maand plaats.

De ILT meldt in een reactie aan EenVandaag dat het juridisch niet haalbaar is om trucks aan de ketting te leggen. Ook kan het parkeeroverlast met zich meebrengen. In het geval van bederfelijke waar zou het tot schade kunnen leiden aan de lading. De Rooy wilde niet reageren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

FNV sleept ILT voor rechter: controle cabinekamperen te slecht | NT

FNV sleept ILT voor rechter: controle cabinekamperen te slecht

boetes werken niet

Vakbond FNV sleept inspectiedienst ILT voor de rechter. Zo wil de bond afdwingen dat de ILT hardere maatregelen treft als wegtransporteurs zich niet houden aan de regels voor cabinekamperen. Dat meldt Edwin Atema van de vakbond.

Centraal in deze kwestie staan vermeende wantoestanden bij transportbedrijf De Rooy. Het bedrijf, dat zich specialiseert in vervoer van trucks, onder meer voor DAF, zou chauffeurs eindeloos in de cabine laten slapen, waarvoor je een boete kunt krijgen van 1500 euro. Ook zouden de cabines veel te klein zijn om in te overnachten.

Cabinekamperen verboden

Sinds begin 2018 is het niet meer toegestaan om de lange rustperiode van 45 uur volledig in de cabine door te brengen. De werkgever is verplicht om de chauffeurs een goede overnachtingsplek te bieden. Dit laatste gebeurt echter niet, volgens Edwin Atema van FNV. Daardoor moeten de chauffeurs, die niet uit Nederland afkomstig zijn, altijd in hun cabine overnachten.

Daarnaast zouden de cabines van de trucks van De Rooy te klein zijn. ‘Er zijn zeker vrachtwagens met goede slaapfaciliteiten, maar daar kiest De Rooy niet voor’, aldus Atema. ‘Ze kiezen gewoon voor de goedkoopste variant, met een zeer kleine cabine.’

De vakbondsman geeft een voorbeeld. ‘We horen verhalen van chauffeurs die hun aardappelen en kookgerei op hun bed moeten leggen als ze aan het rijden zijn. En als ze gaan slapen, moeten ze deze spullen op het dashboard leggen; zo weinig plek is er.’

Boetes werken niet

Voor het doorbrengen van de 45-uursrust in de cabine, heeft de ILT de vervoerder wel bestraft. ‘Maar deze boetes werken niet’, vindt Atema. ‘Het duurt vaak zeer lang voordat je zo’n boete hoeft te betalen, als hij überhaupt al betaald hoeft te worden.’ Uit eerdere berichtgeving van Nieuwsblad Transport bleek al dat het aanvechten van boetes voor cabinekamperen vaak succesvol is.

De bond denkt dat er door de, in hun ogen, lage straf en lage pakkans voor de betreffende chauffeurs niet of nauwelijks iets verandert. Het boetebedrag van 1500 euro zou niet opwegen tegen de financiële voordelen van het cabinekamperen.

Rijverbod

Atema zou liever zien dat er bij overtreding van de regels een rijverbod wordt opgelegd aan vrachtwagen en chauffeur. Dat brengt de leveringsbetrouwbaarheid van een transporteur in gevaar, wat veel meer impact heeft dan eens in de zoveel tijd een boete.

Dergelijke verboden worden op dit moment niet opgelegd door de inspectiedienst. Daar wil de bond met deze rechtszaak graag verandering in brengen. Atema hoopt dat ILT door de rechter wordt verplicht om bij De Rooy harder op te treden tegen zowel het cabinekamperen als tegen de te kleine cabines. De zitting vindt volgende maand plaats.

De ILT meldt in een reactie aan EenVandaag dat het juridisch niet haalbaar is om trucks aan de ketting te leggen. Ook kan het parkeeroverlast met zich meebrengen. In het geval van bederfelijke waar zou het tot schade kunnen leiden aan de lading. De Rooy wilde niet reageren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement