Corneel Geerts rust truckvloot uit met dashcams

lagere premie

Corneel Geerts heeft alle zestig eigen trekkers in zijn vloot uitgerust met dashcams. Deze moeten zorgen voor beter en veiliger rijgedrag van de chauffeur, een lagere verzekeringspremie en meer bewijslast bij een eventueel ongeval.

De camera’s filmen continu zowel de activiteiten van de chauffeurs in de cabine als wat er voor hen op de weg gebeurt. Zo kan het systeem registreren dat een chauffeur door rood licht rijdt. Ook ziet het snelheidsborden langs de weg. De software kan echter ook op de beelden herkennen of de betreffende chauffeur bijvoorbeeld een gsm gebruikt tijdens het rijden, maar het kan ook verkeerslichten herkennen.

De camera’s geven de beelden door aan het centrale computersysteem van het transportbedrijf. Ook de rijgegevens van de wagens gaan naar dat systeem, dat dan beide combineert. Algoritmen zorgen ervoor dat alledaagse gebeurtenissen na drie minuten worden overschreven, maar dat ongewone gebeurtenissen wel op de harde schijf blijven staan. ‘Dat kunnen naast ongevallen ook bruuske rembewegingen zijn of ‘harde’ bochten.’

Hoewel de camera’s de veiligheid van de chauffeur moet vergroten, kan er uiteraard toch een ongeval gebeuren. In zo’n geval kunnen beelden van de camera’s worden gebruikt bij het bepalen wie van de betrokken partijen eventueel schuldig is aan het voorval.

‘We hopen hiermee een korting te krijgen op onze verzekeringspremies’, zegt transportmanager Sven Geerts. ‘De premies stijgen immers elk jaar. Vorig jaar zijn we overgestapt naar een nieuwe makelaar, die bereid is tegemoetkomingen te doen aan klanten die een performant preventief veiligheidsbeleid voeren. De definitieve gesprekken hierover zullen plaatsvinden nadat we het systeem wat langer hebben gebruikt voor de gehele eigen vloot – Geerts heeft het eerst op slechts enkele voertuigen getest – en we meer cijfers kunnen voorleggen.’

40.000 euro

Alle trucks van camera’s voorzien was een flinke investering voor de vervoerder uit de Belgische plaats Wijnegem. Het ging om een bedrag van 40.000 euro. Desondanks denkt het bedrijf de uitgaven binnen een jaar tijd te hebben terugverdiend

‘Het speelt ook mee dat in die 40.000 euro flink wat overheidssubsidie is inbegrepen’, geeft Geerts toe. Hij was al aan het nadenken over lange-termijninitiatieven voor met name veiligheid, toen hij vorig jaar werd gecontacteerd door het Amerikaanse IT-bedrijf Samsara. Die had al een systeem met dashboardcamera’s ontwikkeld en dat met succes op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Inmiddels heeft het bedrijf besloten om de overstap te maken naar de Europese markt.

Corneel Geerts is naar eigen zeggen de eerste gebruiker van dit systeem in België en één van de eerste in Europa. ‘Wellicht zijn ook andere transporteurs gecontacteerd, maar doordat wij net zelf op zoek waren naar een preventieve veiligheidstool konden we snel tot een overeenkomst komen,” zegt Geerts.

De vervoerder gebruikt de camera’s al een paar maanden. In die tijd registreerden de dashcams van Geerts al enkele ‘schrijnende toestanden’. ‘Niet zozeer van onze eigen truckers, maar vooral situaties die zijn veroorzaakt door het onaangepaste rijgedrag van andere weggebruikers, met name personenauto’s.’

Maar ook voor het rijgedrag van de eigen medewerkers is het een nuttig hulpmiddel, denkt Geerts. ‘De verplichte update van de training in eco-driving vindt immers eens in de vijf jaar plaats. In de tussentijd kunnen vrachtwagenbestuurders gemakkelijk hervallen in verkeerde oude gewoonten.’

Reactie chauffeurs

Toen het camerasysteem werd geïmplementeerd, waren zeker niet alle reacties van de chauffeurs positief. Sommigen van hen hadden een neiging tot ‘sportief of afgeleid rijgedrag’. Geerts geeft aan dat het zonder de camera’s daar niet van op de hoogte zou zijn geweest. ‘Maar dit soort rijgedrag wil je natuurlijk liever voorkomen. Ook omdat onze naam op de vrachtwagens staat.’

Daarom is het bedrijf met iedere chauffeur individueel aan tafel gaan zitten om uit te  leggen hoe het systeem werkt, maar ook waar het voor dient. Deze persoonlijke aanpak zorgde er volgens Geerts voor dat er meer begrip kwam onder de chauffeurs.

‘Al snel werd het hen duidelijk dat het niet ging om continu toezicht, maar dat het juist was bedoeld om de chauffeurs te helpen tijdens gevaarlijke verkeerssituaties.’ Daardoor begrepen de personeelsleden dat het er niet om ging wat ze in de cabine deden tijdens hun pauzes, maar dat het vooral bedoeld was om een professionele werkomgeving te creëren.

Geerts rekent erop dat een – dankzij de monitoring – defensievere rijstijl, het imago van de truckers en het bedrijf zal verbeteren en de CO2-uitstoot met 20 tot 25% kan verminderen. ‘Tenminste, dat cijfer heb ik in studies gelezen’, voegt hij eraan toe.

Minder diefstal

Hij verwacht ook een vermindering van het aantal diefstallen. ‘De camera’s schrikken af. Die extra diefstalbeveiliging zal zich vermoedelijk vooral laten voelen in de wagens die geparkeerd staan pal vóór de voertuigen die zijn uitgerust met een dashcam.’

Kan het misschien ook helpen tegen transmigranten die in de laadruimte van een vrachtwagen klimmen? Geerts: ‘Wij rijden zelf niet rechtstreeks op het Verenigd Koninkrijk, zodat we nauwelijks last hebben van illegale transmigranten. Maar vergis je niet, op andere trajecten zijn diefstal en beschadiging aan de dekzeilen nog altijd serieuze kostenposten. Die vorm van criminaliteit vindt overwegend op truckparkings plaats.’

Niet alleen van de vrachtwagenbestuurders wordt het rijbedrag systematisch digitaal geobserveerd. ‘We gaan ook de twaalf personenwagens van de firma ermee uitrusten. Hiervoor hoeven we slechts enkele instellingen aan te passen. Die wagens worden gebruikt door onze salesmedewerkers. En door mijn familieleden, die ook in het bedrijf werken’, besluit Geerts.

Corneel Geerts rust truckvloot uit met dashcams | NT

Corneel Geerts rust truckvloot uit met dashcams

lagere premie

Corneel Geerts heeft alle zestig eigen trekkers in zijn vloot uitgerust met dashcams. Deze moeten zorgen voor beter en veiliger rijgedrag van de chauffeur, een lagere verzekeringspremie en meer bewijslast bij een eventueel ongeval.

De camera’s filmen continu zowel de activiteiten van de chauffeurs in de cabine als wat er voor hen op de weg gebeurt. Zo kan het systeem registreren dat een chauffeur door rood licht rijdt. Ook ziet het snelheidsborden langs de weg. De software kan echter ook op de beelden herkennen of de betreffende chauffeur bijvoorbeeld een gsm gebruikt tijdens het rijden, maar het kan ook verkeerslichten herkennen.

De camera’s geven de beelden door aan het centrale computersysteem van het transportbedrijf. Ook de rijgegevens van de wagens gaan naar dat systeem, dat dan beide combineert. Algoritmen zorgen ervoor dat alledaagse gebeurtenissen na drie minuten worden overschreven, maar dat ongewone gebeurtenissen wel op de harde schijf blijven staan. ‘Dat kunnen naast ongevallen ook bruuske rembewegingen zijn of ‘harde’ bochten.’

Hoewel de camera’s de veiligheid van de chauffeur moet vergroten, kan er uiteraard toch een ongeval gebeuren. In zo’n geval kunnen beelden van de camera’s worden gebruikt bij het bepalen wie van de betrokken partijen eventueel schuldig is aan het voorval.

‘We hopen hiermee een korting te krijgen op onze verzekeringspremies’, zegt transportmanager Sven Geerts. ‘De premies stijgen immers elk jaar. Vorig jaar zijn we overgestapt naar een nieuwe makelaar, die bereid is tegemoetkomingen te doen aan klanten die een performant preventief veiligheidsbeleid voeren. De definitieve gesprekken hierover zullen plaatsvinden nadat we het systeem wat langer hebben gebruikt voor de gehele eigen vloot – Geerts heeft het eerst op slechts enkele voertuigen getest – en we meer cijfers kunnen voorleggen.’

40.000 euro

Alle trucks van camera’s voorzien was een flinke investering voor de vervoerder uit de Belgische plaats Wijnegem. Het ging om een bedrag van 40.000 euro. Desondanks denkt het bedrijf de uitgaven binnen een jaar tijd te hebben terugverdiend

‘Het speelt ook mee dat in die 40.000 euro flink wat overheidssubsidie is inbegrepen’, geeft Geerts toe. Hij was al aan het nadenken over lange-termijninitiatieven voor met name veiligheid, toen hij vorig jaar werd gecontacteerd door het Amerikaanse IT-bedrijf Samsara. Die had al een systeem met dashboardcamera’s ontwikkeld en dat met succes op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Inmiddels heeft het bedrijf besloten om de overstap te maken naar de Europese markt.

Corneel Geerts is naar eigen zeggen de eerste gebruiker van dit systeem in België en één van de eerste in Europa. ‘Wellicht zijn ook andere transporteurs gecontacteerd, maar doordat wij net zelf op zoek waren naar een preventieve veiligheidstool konden we snel tot een overeenkomst komen,” zegt Geerts.

De vervoerder gebruikt de camera’s al een paar maanden. In die tijd registreerden de dashcams van Geerts al enkele ‘schrijnende toestanden’. ‘Niet zozeer van onze eigen truckers, maar vooral situaties die zijn veroorzaakt door het onaangepaste rijgedrag van andere weggebruikers, met name personenauto’s.’

Maar ook voor het rijgedrag van de eigen medewerkers is het een nuttig hulpmiddel, denkt Geerts. ‘De verplichte update van de training in eco-driving vindt immers eens in de vijf jaar plaats. In de tussentijd kunnen vrachtwagenbestuurders gemakkelijk hervallen in verkeerde oude gewoonten.’

Reactie chauffeurs

Toen het camerasysteem werd geïmplementeerd, waren zeker niet alle reacties van de chauffeurs positief. Sommigen van hen hadden een neiging tot ‘sportief of afgeleid rijgedrag’. Geerts geeft aan dat het zonder de camera’s daar niet van op de hoogte zou zijn geweest. ‘Maar dit soort rijgedrag wil je natuurlijk liever voorkomen. Ook omdat onze naam op de vrachtwagens staat.’

Daarom is het bedrijf met iedere chauffeur individueel aan tafel gaan zitten om uit te  leggen hoe het systeem werkt, maar ook waar het voor dient. Deze persoonlijke aanpak zorgde er volgens Geerts voor dat er meer begrip kwam onder de chauffeurs.

‘Al snel werd het hen duidelijk dat het niet ging om continu toezicht, maar dat het juist was bedoeld om de chauffeurs te helpen tijdens gevaarlijke verkeerssituaties.’ Daardoor begrepen de personeelsleden dat het er niet om ging wat ze in de cabine deden tijdens hun pauzes, maar dat het vooral bedoeld was om een professionele werkomgeving te creëren.

Geerts rekent erop dat een – dankzij de monitoring – defensievere rijstijl, het imago van de truckers en het bedrijf zal verbeteren en de CO2-uitstoot met 20 tot 25% kan verminderen. ‘Tenminste, dat cijfer heb ik in studies gelezen’, voegt hij eraan toe.

Minder diefstal

Hij verwacht ook een vermindering van het aantal diefstallen. ‘De camera’s schrikken af. Die extra diefstalbeveiliging zal zich vermoedelijk vooral laten voelen in de wagens die geparkeerd staan pal vóór de voertuigen die zijn uitgerust met een dashcam.’

Kan het misschien ook helpen tegen transmigranten die in de laadruimte van een vrachtwagen klimmen? Geerts: ‘Wij rijden zelf niet rechtstreeks op het Verenigd Koninkrijk, zodat we nauwelijks last hebben van illegale transmigranten. Maar vergis je niet, op andere trajecten zijn diefstal en beschadiging aan de dekzeilen nog altijd serieuze kostenposten. Die vorm van criminaliteit vindt overwegend op truckparkings plaats.’

Niet alleen van de vrachtwagenbestuurders wordt het rijbedrag systematisch digitaal geobserveerd. ‘We gaan ook de twaalf personenwagens van de firma ermee uitrusten. Hiervoor hoeven we slechts enkele instellingen aan te passen. Die wagens worden gebruikt door onze salesmedewerkers. En door mijn familieleden, die ook in het bedrijf werken’, besluit Geerts.