Dat blijkt uit cijfers van Rai Vereniging, de belangenorganisatie voor auto-importeurs en -fabrikanten. Met de tegenvallende afzetcijfers sluit de maand februari aan bij de negatieve trend van januari en de tweede helft van 2019. Ook toen waren er tekenen dat de rek er bij de truckverkopen uit is.

Vooral in januari waren de cijfers dramatisch. Vrijwel elk marktsegment moest het doen met een min van meer dan 20%. De cijfers over februari zijn iets minder rood. In de categorie bedrijfswagens tot 3,5 ton werden afgelopen maand 5831 voertuigen verkocht. Dat was 14% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bij bedrijfswagens boven de 3,5 ton daalde de afzet in februari met 12%, naar een totaal van 1180. De meeste pijn werd echter gevoeld door de verkopers van opleggers. Zij moesten het doen met 1004 verkochte exemplaren, wat een min betekende van maar liefst 27%.

Vertrouwen

Als verklaring voor de aanhoudende daling van de truckverkopen wijst Rai Vereniging op het afnemende ondernemersvertrouwen bij transporteurs, wat dan weer deels het gevolg is van een vermindering van het consumentenvertrouwen. Hoewel de vereniging na de dramatische verkoopcijfers in januari nog de hoop uitsprak dat het ging om een tijdelijke dip, lijkt de forse krimp nu toch door te zetten.

Nederland is zeker niet het enige Europese land waar in de eerste periode van dit jaar de verkopen onder druk stonden. Zo kregen bijvoorbeeld ook Duitsland en Frankrijk in januari te maken met een krimp in de verkoop van bedrijfswagen, van respectievelijk 7,6 en 9,1%. In België bleef de daling beperkt tot 1,9%.

Ook vorig jaar al merkten truckbouwers dat ze minder voertuigen verkochten. Zo meldde Daimler dat het in het vierde kwartaal van vorig jaar 16% minder voertuigen aan de man wisten te brengen dan in dezelfde periode het jaar ervoor.

Massa-ontslag bij MAN

Een andere Duitse fabrikant, MAN, is van plan om het mes te zetten in het personeelsbestand. Volgens een bericht van de Duitse zakenkrant Handelsblatt zou de vrachtwagenproducent overwegen om maar liefst zesduizend arbeidsplaatsen te schrappen. Dat is een zesde van het totale aantal plaatsen.

Wel moet hierbij worden aangetekend dat het bedrijf al een aantal jaren in de problemen zit. De Duitsers hebben de grootste moeite om winst te maken, ook in de jaren dat de markt voor truckverkopen groeide. Snijden in de personeelskosten moet zorgen dat MAN weer rendabel wordt.

Het bedrijf is onderdeel van Traton, waartoe ook truckbouwer Scania behoort. Traton is dan weer onderdeel van autoproducent Volkswagen, dat het dochterbedrijf vorig jaar deels verzelfstandigde en naar de beurs bracht.