Van Nieuwenhuizen besloot vorige week om de maximale rijtijden van vrachtwagenchauffeurs te verruimen. Het dagelijkse maximum is van negen naar elf uur opgetrokken, de maximale rijtijd per week van 56 naar 60 uur. De tweewekelijkse limiet verschuift van 90 naar 96 uur.

Deze maatregel gaat met terugwerkende kracht in vanaf 14 maart en geldt tot 6 april. De verruiming geldt niet voor alle marktsegmenten, maar met name voor vervoer van levensmiddelen, brandstoffen, medicijnen, reinigingsproducten en vuilnis.

FNV noem het besluit van de minister onverstandig en onbegrijpelijk. De bond wil zo snel mogelijk met de bewindsvrouw en de werkgevers om de tafel. Dit overleg moet resulteren in andere oplossingen om de huidige problemen op te lossen, waardoor verruiming van de rijtijden niet meer nodig is.

Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport en Logistiek, licht toe: ‘De verkeersveiligheid en veiligheid van chauffeurs is sowieso al in het geding, vanwege de enorme drukte in enkele sectoren (zoals supermarkten, red.). Het nog verder oprekken van de rijtijden gaat te allen tijde ten koste van de veiligheid en gezondheid van de chauffeurs.’

Enorme drukte

In plaats van het oprekken van de rij- en rusttijden is het volgens Dijkhuizen beter om truckers uit rustigere sectoren aan het werk te helpen. ‘Op die manier kunnen we de veiligheid waarborgen, werkgelegenheid behouden en faillissementen voorkomen.’

In navolging van diverse andere Europese landen heeft ook Duitsland de rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs versoepeld. Tevens heeft verkeersminister Andreas Scheuer besloten om de regels voor cabotage te verruimen.

Met de maatregelen willen de Duitsers zorgen dat het goederenverkeer ondanks de coronaproblemen soepel blijft verlopen. De aangepaste regels gelden met name voor de dagelijkse behoeften, zoals levensmiddelen, brandstof en medicijnen en andere zorgartikelen.

5 x 10 uur rijden

Concreet betekent het dat chauffeurs in Duitsland vijf dagen per week tien uur per dag mogen rijden. Ook zijn de regels voor de wekelijkste rusttijden iets versoepeld, meldt het Bundesamt für Güterverkehr. De maatregel geldt tot en met vrijdag 17 april. Scheuer benadrukt wel dat de aangepaste rijtijden niet ten koste mogen gaan van de verkeersveiligheid.

Met de beslissing sluit Duitsland zich aan bij een groeiend aantal Europese landen dat de regelgeving rondom rij- en rusttijden versoepelt. Ook in Nederland zijn de regels tijdelijk op schop gegaan. Zo mogen chauffeurs sinds vorige week maximaal elf in plaats van negen uur per dag achter het stuur zitten. Het wekelijkse maximum ging van 56 naar 60.

Om het goederenverkeer in Duitsland goed te laten verlopen, zijn ook de regels voor cabotage aangepast. Scheuer heeft aan de toezichthoudende diensten gevraagd geen boetes meer uit te delen voor overtreding van cabotageregels.

Tot 30 september

Deze maatregel geldt tot 30 september 2020. Ook hier geldt dat de aangepaste regels niet van toepassing zijn op alle deelsegmenten, maar vooral bedoeld zijn voor het transport van medicijnen, brandstof en levensmiddelen.

De verruiming van de cabotage kwam de verkeersminister de afgelopen dagen op kritiek te staan. Uit de Duitse transportsector en de politiek gaan diverse geluiden op dat de versoepeling van cabotage helemaal niet nodig is. Er is in de Duitse markt genoeg capaciteit om aan de transportvraag te voldoen, is hun gedachte. Extra ritten door buitenlandse chauffeurs zijn daarom geen noodzaak.