Het Brabantse bedrijf boekte vorig jaar een totaalomzet van 342 miljoen euro. Dat was dus 9% meer dan de 313 miljoen van het jaar ervoor. Tegelijkertijd gingen ook de kosten omhoog, onder meer voor personeel. Mede daardoor bleef er onder de streep minder over.

Het netto-resultaat kwam uit op 3,1 miljoen euro. Dat was een ruime halvering in vergelijking met de 6,7 miljoen in 2018. Ook de winst voor belasting (ebit) nam af, van 10,1 miljoen twee jaar geleden naar 7,0 miljoen vorig jaar.

Ceo Frank Verhoeven kijkt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar. ‘We hebben het jaar goed weten af te sluiten, onder meer met het Imagine VosLogistics100-project, waarbij we stil stonden bij ons 75-jarig bestaan.’ Ook wist het bedrijf groei te noteren in zijn Solutions-divisie.

‘Daar staat tegenover dat we de kosten die we eind 2018 hebben genomen, niet geheel wisten te verwerken in 2019’, aldus Verhoeven. Ook zag Vos Logistics in 2019 dat de industriële productie langzaam aan het afnemen was, wat zich liet voelen in de transportvraag.

Roemenië

De landen waarin de Brabantse vervoerder de meeste omzet behaalt, zijn respectievelijk Roemenië, Nederland en België. In elk van deze drie landen steeg de netto-omzet vorig jaar.

Net als twee jaar geleden, was Roemenië vorig jaar het land waarin de meeste omzet is geboekt: 151,0 miljoen euro. Dat was een stijging van 3,4% in vergelijking met 2018. In Nederland was die stijging flink hoger, met een toename van 15,8% naar 133.6 miljoen euro. Toch blijven de opbrengsten in het thuisland nog ruimschoots achter bij die in het voormalige Oostblokland.

België volgt als nummer 3 op geruime afstand, met een omzet van 34,5 miljoen euro. Op de belangrijkste afzetmarkten voor Vos werd alleen in Duitsland een daling genoteerd, van 1,2%, waardoor de omzet vorig jaar uitkwam op 11,97 miljoen. In nummer 5 Frankrijk nam de omzet wel toe en kwam uit op 6,16 miljoen.

Investeringen

De vervoerder investeerde in het afgelopen jaar 32 miljoen euro. Naast verdere vlootvernieuwing zijn ook de investeringen in innovatie en digitalisering voortgezet. Hiermee wil het bedrijf de klantenservice optimaliseren, de efficiëntie verbeteren en de databeveiliging versterken.

Vorig jaar breidde Vos Logistics haar thuisbezorgservice in Nederland en België uit. Tevens verwierf het een distributiecontract van een Europese retailer voor de vestigingen in Polen. Ook werden de automotive- en petrochemische warehousing- en distributieactiviteiten uitgebreid.

Begin dit jaar kwam daar de overname van Snel Shared Logistics bij. Hierdoor beschikt Vos naar eigen zeggen over een van de grootste distributienetwerken in de Benelux, met een wagenpark van meer dan vierhonderd voertuigen voor distributiedoeleinden en een opslagcapaciteit van 300.000 vierkante meter.

Impact corona

De gevolgen van de corona-uitbraak gaan niet aan Vos voorbij. Hoe groot de gevolgen zullen zijn, kan het bedrijf nog niet melden. Daarvoor is het nog te vroeg. Wel hebben al diverse automotiveklanten van Vos aangekondigd hun productiefaciliteiten tijdelijk te sluiten. ‘Als gevolg daarvan zal de omzet van onze divisie Internationaal Transport significant verminderen’, schrijft het bedrijf in het jaarverslag.

‘Het is zeer wel mogelijk dat meer van onze klanten worden geraakt door de pandemie, wat zorgt voor verdere vermindering van de vraag naar logistieke diensten. We hebben veel initiatieven genomen om kosten te verlagen en de liquiditeit van het bedrijf te bevorderen.’

In vrijwel alle landen waarin Vos actief is, hebben de overheden steunmaatregelen aangekondigd, zoals werktijdverkorting, garanties aan financiers en uitstel van belastingbetaling. ‘In alle landen waarin we actief zijn, zullen we een aanvraag doen voor deze maatregelen.’ Verhoeven voegt eraan toe dat gedwongen ontslagen niet aan de orde zijn. Wel wil het bedrijf de capaciteit aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.

Vos betaalt borgsom van half miljoen voor Belgische trucks

Begin maart vielen de Belgische opsporingsdiensten binnen bij vestigingen van Vos Logistics in Zeebrugge en Pittem, in het kader van vermeende sociale dumping. Daarbij werden 89 trucks in beslag genomen. Inmiddels kan het bedrijf weer beschikken over de vrachtwagens, nadat een borgsom van 500.000 euro is betaald. Vos benadrukt dat er geen formele aanklacht is ingediend tegen het bedrijf en dat ze het verdere proces met vertrouwen tegemoet zien.