Girteka is een van oorsprong Litouwse vervoeder die actief is in grote delen van Europa. Het is een van de grootste wegtransporteurs van Europa en heeft een personeelsbestand van vele duizenden chauffeurs. Het behaalde in 2018 een omzet van 764 miljoen euro. Cijfers over 2019 zijn nog niet bekend.

Net als veel andere vervoerders merkt Girteka dat de afgelopen weken het aantal orders fors is teruggelopen door de corona-pandemie. In een melding op de eigen website spreekt het bedrijf over een ‘significante impact’, zonder daarbij een percentage te noemen. Om deze economische tegenwind het hoofd te bieden, neemt het bedrijf diverse maatregelen.

Bezuinigen

Onderdeel daarvan is het bezuinigen op de uitgaven aan personeel, onder wie chauffeurs. Deze chauffeurs kregen de afgelopen tijd toeslagen bovenop hun reguliere salaris. Deze toeslagen worden tijdelijk verlaagd. Dit tot irritatie van veel chauffeurs.

Volgens diverse media zouden er onder het personeel zelfs plannen zijn voor een staking. Girteka spreekt dit echter tegen. Het stopzetten van de toeslagen is wel onderwerp van gesprek onder de chauffeurs, maar van concrete plannen voor een staking zou geen sprake zijn.

De vervoerder benadrukt dat het verlagen van de toeslagen noodzakelijk is om banen te kunnen behouden. Het bedrijf streeft er dan ook naar om geen personeel te ontslaan. Wel is er een vacaturestop en worden diverse projecten stopgezet. Dit moet de uitgaven binnen de perken houden en zorgen dat het bedrijf deze lastige coronatijd goed doorkomt.

10.000 trucks

Tot voor kort was Girteka zeer ambitieus. Het bedrijf wilde toe naar een vloot van maar liefst tienduizend trucks. Medio vorig jaar hadden de Litouwers er zesduizend, nadat ze eind 2018 een flinke order hadden geplaatst bij DAF voor de levering van vijftienhonderd vrachtwagens.

Ook het chauffeursbestand moest flink worden uitgebreid, van twaalfduizend vorig jaar naar een totaal twintigduizend binnen afzienbare tijd. Of het bedrijf die ambities nog steeds heeft, is onduidelijk. De toekomstverwachting zullen allicht wat moeten worden bijgesteld door de uitbraak van covid-19.

Lees ook: Opgepast, Girteka wil met 10.000 trucks wegvervoer domineren