Uit de gegevens van Tapa blijkt dat het aantal gevallen van ladingdiefstal in Europa in april zakte naar 93 incidenten vergeleken met 238 in april 2019. In de drie maanden tussen maart en eind mei noteerde Tapa in de logistiek vierhonderd gevallen tegen duizend in dezelfde periode vorig jaar. En dat is slechts een vergelijking van de voorlopige cijfers. In de bijgewerkte data van maart tot en met mei 2019 was er sprake van een totale schade van 33 miljoen euro en 2500 diefstallen.

Extra risico

Tapa verwacht voor de komende maanden een sterke toename in de transportcriminaliteit nu de georganiseerde misdaad misgelopen inkomsten ‘zo snel mogelijk wil compenseren’. De belangenorganisatie waarschuwt vooral bedrijven die hun logistieke keten momenteel herstellen extra waakzaam te zijn. ‘Veel zendingen gaan niet via de gebruikelijke routes en meerdere draaischijven en dat maakt de supply chain extra kwetsbaar.’

Cybercriminaliteit

De alternatieve routes brengen verder het risico met zich mee dat niet alles is gecheckt. Daarnaast zijn de doorlooptijden vaak langer, wat de kans op diefstal vergroot, aldus Tapa. Ook congestie op hubs zorgt voor meer vertragingen en een groter risico op diefstal, terwijl chauffeurs uit tijdgebrek soms beveiligde parkeerplaatsen niet kunnen bereiken. Cybercriminaliteit is een andere zorg voor Tapa. Veel medewerkers werken vanuit huis en dat zorgt voor kwetsbare datalijnen en communicatie, aldus de organisatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement