Toyota komt met truck en trein op waterstof

In ontwikkeling

Toyota ontwikkelt voor de Amerikaanse markt een truck met brandstofcel. Ook werkt het concern met Japanse spoorbedrijven aan een waterstoftrein.

De waterstoftruck is een gezamenlijk project van Toyota en de truck- en bustak van het bedrijf, Hino Motors. Eerder dit jaar kondigden beide partijen al aan een waterstof-elektrische truck van 25 ton voor de Japanse markt te ontwikkelen. Ze mikken op de presentatie van een demonstratiemodel medio volgend jaar.

Toyota is al jaren bezig met waterstoftechnologie. Het bedrijf heeft onder meer de personenauto Mirai en waterstofbus Sora in het assortiment.

Spoor

Die techniek gaat het bedrijf nu ook toepassen op het spoor. Toyota werkt met trein de Japanse spoorwegmaatschappij JR East en Hitachi aan een waterstoftrein die wordt aangedreven door vier elektromotoren van elk 95 kW. Volgens Toyota krijgt de eerste versie van de trein een topsnelheid van 100 kilometer per uur en een actieradius van ongeveer 140 kilometer. De trein is uitgerust met vier units van elk vijf waterstoftanks met een totale capaciteit van 1.020 liter onder een druk van 700 bar.

De eerste testrit zou in het voorjaar van 2022 moeten plaatsvinden.

Toyota komt met truck en trein op waterstof | NT

Toyota komt met truck en trein op waterstof

In ontwikkeling

Toyota ontwikkelt voor de Amerikaanse markt een truck met brandstofcel. Ook werkt het concern met Japanse spoorbedrijven aan een waterstoftrein.

De waterstoftruck is een gezamenlijk project van Toyota en de truck- en bustak van het bedrijf, Hino Motors. Eerder dit jaar kondigden beide partijen al aan een waterstof-elektrische truck van 25 ton voor de Japanse markt te ontwikkelen. Ze mikken op de presentatie van een demonstratiemodel medio volgend jaar.

Toyota is al jaren bezig met waterstoftechnologie. Het bedrijf heeft onder meer de personenauto Mirai en waterstofbus Sora in het assortiment.

Spoor

Die techniek gaat het bedrijf nu ook toepassen op het spoor. Toyota werkt met trein de Japanse spoorwegmaatschappij JR East en Hitachi aan een waterstoftrein die wordt aangedreven door vier elektromotoren van elk 95 kW. Volgens Toyota krijgt de eerste versie van de trein een topsnelheid van 100 kilometer per uur en een actieradius van ongeveer 140 kilometer. De trein is uitgerust met vier units van elk vijf waterstoftanks met een totale capaciteit van 1.020 liter onder een druk van 700 bar.

De eerste testrit zou in het voorjaar van 2022 moeten plaatsvinden.