Volvo stuurt eerste elektrische truck met betonmixer de weg op

Bouwlogistiek

Volvo Trucks start een praktijktest met volledig elektrische trucks in het zware segment. Het bedrijf levert twee voertuigen aan de Zweedse bouwtransporteur Swerock.

De Zweedse bedrijven testen de komende tijd een Volvo FM met betonmixer en een Volvo FMX met haakarm. Behalve de voertuigen zelf levert Volvo Trucks ook de laadinfrastructuur om te worden getest bij werkzaamheden van klanten in het bouwsegment.

Volvo Trucks hoopt met de test meer inzicht te krijgen in de dagelijkse rijcycli, laadcapaciteit, uptime, bereik en andere parameters die veranderen door de inzet van elektrische trucks in de bouw.

Actieradius

De actieradius van de voertuigen is volgens de woordvoerder van Volvo Trucks afgestemd op de specifieke routes die Swerock ermee wil afleggen. Het gaat om ritten van 120 tot 200 kilometer. ‘Meer actieradius gaat ten koste van laadvermogen, dus voor klanten in dit segment is maatwerk nodig.’

‘Trucks in het bouwtransport moeten doorgaans krachtiger en robuuster zijn dan in andere segmenten en elektrische trucks vormen daarop geen uitzondering’, zegt Jonas Odermalm, Vice President Electromobility bij Volvo Trucks. ‘Tegelijkertijd biedt een volledig elektrische aandrijflijn de voordelen van verminderde uitstoot en een lager geluidsniveau. Prakijktesten en samenwerkingen met klanten zijn belangrijk voor het ontwikkelingsproces.’

Volvo stuurt eerste elektrische truck met betonmixer de weg op | NT

Volvo stuurt eerste elektrische truck met betonmixer de weg op

Bouwlogistiek

Volvo Trucks start een praktijktest met volledig elektrische trucks in het zware segment. Het bedrijf levert twee voertuigen aan de Zweedse bouwtransporteur Swerock.

De Zweedse bedrijven testen de komende tijd een Volvo FM met betonmixer en een Volvo FMX met haakarm. Behalve de voertuigen zelf levert Volvo Trucks ook de laadinfrastructuur om te worden getest bij werkzaamheden van klanten in het bouwsegment.

Volvo Trucks hoopt met de test meer inzicht te krijgen in de dagelijkse rijcycli, laadcapaciteit, uptime, bereik en andere parameters die veranderen door de inzet van elektrische trucks in de bouw.

Actieradius

De actieradius van de voertuigen is volgens de woordvoerder van Volvo Trucks afgestemd op de specifieke routes die Swerock ermee wil afleggen. Het gaat om ritten van 120 tot 200 kilometer. ‘Meer actieradius gaat ten koste van laadvermogen, dus voor klanten in dit segment is maatwerk nodig.’

‘Trucks in het bouwtransport moeten doorgaans krachtiger en robuuster zijn dan in andere segmenten en elektrische trucks vormen daarop geen uitzondering’, zegt Jonas Odermalm, Vice President Electromobility bij Volvo Trucks. ‘Tegelijkertijd biedt een volledig elektrische aandrijflijn de voordelen van verminderde uitstoot en een lager geluidsniveau. Prakijktesten en samenwerkingen met klanten zijn belangrijk voor het ontwikkelingsproces.’