Dat blijkt uit cijfers die Transport Intelligence (TI) heeft gepubliceerd. De tarieven in het wegvervoer komen in het derde kwartaal 0,2% hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal kwam de prijsindex voor het wegvervoer van en naar Rotterdam 3,7% nog lager uit dan een jaar eerder.

De Britse vervoersanalist spreekt van een opmerkelijke opleving van de tarieven. In juli zei ceo Allard Castelein van het Havenbedrijf dit jaar geen herstel te verwachten nadat de volumes in het eerste halfjaar met 7% waren gedaald. Het opheffen van de lockdowns in veel Europese landen stuwde de vraag echter flink op, constateert TI.

Duits herstel

De analist schrijft de stijging van de tarieven vooral toe aan economisch herstel in Duitsland. De tarieven op het traject Rotterdam-Duisburg kwam het afgelopen kwartaal 2,6% hoger uit dan een jaar eerder. Duitsland profiteert op zijn beurt van herstel in China, waardoor de exportstromen naar Azië via de Rotterdamse haven toenamen.

TI constateert dat de tarieven in heel Europa herstellen. De European Road Freight Rate Benchmark van het bedrijf komt in het derde kwartaal 1,2% hoger uit dan in het tweede kwartaal en ligt nu op hetzelfde niveau als een jaar geleden.

Behalve de import- en exportstromen naar de havens van Rotterdam en Antwerpen, dragen ook de tarieven op de trajecten Duisburg-Warschau en Duisburg-Wenen bij aan die opleving. Op andere Europese trajecten ziet TI een minder positief beeld.