Uber Freight noteerde een verlies (ebitda) van 73 miljoen dollar. Dat is een verbetering van 10% ten opzichte van een jaar eerder maar een forse verslechtering ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar, toen het verlies nog uitkwam op 49 miljoen dollar.

Begin dit jaar maakte Uber bekend minder in te zetten op omzetgroei en meer op winst. Die ambitie kwam in het afgelopen kwartaal nog niet uit de verf.

Europa

Uber splitst de kwartaalcijfers niet geografisch op. Uber Freight begon in de Verenigde Staten en zette vorig jaar ook voet aan wal in Europa. Uber besloot in september om een punt te zetten achter het Europese avontuur en deed de Europese vrachtactiviteiten over aan het Duitse Sennder. Volgens persbureau Bloomberg werd de Europese tak van Uber Freight door de deal gewaardeerd op 900 miljoen euro.

Taxibedrijf en maaltijdbezorger Uber Technologies werd in het derde kwartaal hard geraakt door de coronacrisis. Er waren fors minder taxiritten De bezorgtak groeide wel erg hard omdat veel meer maaltijden aan huis werden bezorgd, net als boodschappen.

Taxidienst

De netto-omzet, dus zonder het geld dat naar taxichauffeurs en bezorgers gaat, daalde met 18% tot 3,1 miljard dollar op jaarbasis. De waarde van alle boekingen bij het Amerikaanse bedrijf zakte met 10% tot 14,7 miljard dollar. Bij de taxidienst was hier sprake van een krimp met 50%, maar bij de bezorgtak met Uber Eats was juist een stijging van 135% te zien. Die divisie is nu goed voor het merendeel van de boekingen.

Er ging een nettoverlies van 1,1 miljard dollar de boeken in, wat iets minder is dan vorig jaar. Dat verlies hangt onder meer samen met op aandelen gebaseerde compensatie en hoge kosten voor bijvoorbeeld marketing en ontwikkeling. Ook moest Uber geld uittrekken voor veiligheidsmaatregelen tegen corona.