De verklaring is ondertekend door de directeuren van Scania, Daimler, DAF, Volvo, MAN, Ford en Iveco-moederbedrijf CHN Industrial. De bedrijven hebben onder de paraplu van belangenvereniging ACEA en samen met het klimaatinstituut in het Duitse Potsdam (PIK) een routekaart voor klimaatneutraliteit in 2050 opgesteld.

Het is volgens de vrachtwagenfabrikanten haalbaar om over 30 jaar volledig CO2-neutraal te opereren, mits de juiste laad- en tankinfrastructuur wordt aangelegd en er een samenhangend beleidskader komt vanuit de politiek.

CO2-beprijzing

De fabrikanten noemen onder meer tolheffingen op basis van CO2-uitstoot en een energiebelasting op basis van CO2 en energie-inhoud. Een dicht netwerk van laad- en tankinfrastructuur geschikt voor vrachtwagens is ook cruciaal voor het gebruik van emissiearme en emissievrije zware bedrijfsvoertuigen.

Volgens ACEA en PIK is een CO2-beprijzing een ​​van de meest effectieve instrumenten om investeringen in emissievrije voertuigen aan te zwengelen.