Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bereikten dinsdagavond laat een akkoord over heropening van de grens. Om Frankrijk in te mogen, moeten reizigers én truckers vanuit Engeland een negatieve coronatest overleggen die niet meer dan 72 uur eerder is afgenomen. Het Verenigd Koninkrijk gaat die sneltests beschikbaar stellen. Frankrijk gaat steekproefsgewijs mensen testen die naar het Verenigd Koninkrijk reizen.

Kanaaltunnel

De veerboten tussen Frankrijk en Engeland voeren sinds zondagavond niet meer en ook de Kanaaltunnel was sindsdien dicht. Duizenden vrachtwagens liepen daardoor vast in Engeland. TLN-directeur Jan Boeve noemde die plotselinge sluiting eerder al een draconische maatregel.

‘Natuurlijk heeft de volksgezondheid de hoogste prioriteit, maar het kan niet zo zijn dat landen uit het niets de grenzen sluiten voor het vrachtverkeer. Laten we alsjeblieft leren van onze lessen en bij eventuele nieuwe maatregelen ervoor zorgen dat regels duidelijk, uniform en werkbaar zijn.’

De Britse minister van Transport Grant Shapps zegt dat er genoeg sneltests naar de havensteden zijn gestuurd om alle wachtende chauffeurs te kunnen testen. Hij hoopt dat met de kerst of in de dagen daarna de stroom aan vrachtvervoer weer genormaliseerd is.

Quarantaineverplichtingen

Toch gaan er tegelijkertijd volop stemmen op in de transport- en verladende sector om vrachtwagenchauffeurs binnen de Europese Unie vrij te stellen van reisverboden en test- of quarantaineverplichtingen als ze de grens overgaan.

Britse vervoerders zien overigens ook niets in verplichte tests om truckers de grens met Frankrijk te laten passeren. De brancheorganisatie Road Haulage Association waarschuwde een parlementscommissie voor de extra vertragingen, terwijl de huidige opstopping al erg veel schade berokkent. Directeur Duncan Buchanan waarschuwde ook dat de chaos alvast laat zien wat er kan gebeuren als een handelsakkoord met de EU voor na de brexit uitblijft.

Vervoer vanuit Nederland is relatief ongedeerd gebleven. Ongeveer de helft van het Nederlandse wegtransport naar het VK gaat via veerverbindingen. Daarvan is 90% onbegeleid, wat betekent dat truckers de vrachtwagenlading onbemand op de boot zetten waarna die aan Britse zijde weer wordt opgepikt.

Ook de Europese Commissie riep dinsdag de lidstaten op kritieke vrachtverbindingen voortaan open te houden, zodat de aanvoer van goederen bij lokale corona-uitbraken gewaarborgd blijft.