Volgens de belangenorganisatie van onder meer de truck- en bestelbusfabrikanten geven de afspraken van de uitvoeringsagenda ondernemers voldoende ruimte voor een realistische overgang naar volledig emissieloos vervoer in de stad.

Vanaf 2025 voeren ongeveer twintig steden een zero-emissiezone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad kunnen worden. De invoering van zero emissie zones gaat gepaard met een aanschafsubsidie voor ondernemers, de zogenoemde SEBA-regeling. Deze subsidie dekt een deel van de meerkosten van een volledig elektrisch voertuig ten opzichte van een normale bestelwagen of vrachtwagen. Ondernemers kunnen vanaf 15 maart maximaal 5.000 euro aanschafsubsidie ontvangen voor een nieuwe elektrische aangedreven bestelbus. In totaal is 185 miljoen euro subsidie beschikbaar.

Keuzevrijheid

RAI Vereniging betreurt het dat de subsidieregeling zich echter beperkt tot batterij- en waterstof-elektrisch aangedreven bestelwagens en plug-in hybridevoertuigen uitsluit. ‘Voor een realistische overgang is het van belang om alle beschikbare zero emissie technieken in te zetten en ondernemers de keuzevrijheid te geven’, zegt de vereniging.

Met de komst van de SEBA moet ook zo snel mogelijk doorgepakt worden met de aanschafsubsidie voor zero emissie vrachtwagens, vindt RAI-voorzitter Steven van Eijck. In totaal is in het Klimaatakkoord hiervoor 94 miljoen euro voor beschikbaar gesteld.

‘Met deze twee aanschafsubsidies krijgen niet alleen ondernemers duidelijkheid, maar krijgt bovendien de hele automotive industrie, van zowel truck-, trailer- en carrossiebouwers als toeleveranciers en bestelbusfabrikanten, een belangrijke investeringsinjectie die in deze tijden van corona goed van pas kan komen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding