De vrachtwagens krijgen een actieradius van 680 kilometer per tank en zullen worden gebouwd in een 6×4-configuratie met slaapcabine.

De bestelling is afkomstig van Hiringa Energy uit Nieuw-Zeeland, meldt Hyzon. Eerder tekenden de partijen al een intentieverklaring voor de levering. Hyzon en Hiringa verwachten de eerste levering aan het einde van dit jaar. In 2026 moeten er 1.500 waterstoftrucks de weg op in New-Zeeland.

Tankstations

Hiringa werkt in eigen land aan een netwerk van waterstoftankstations. Het bedrijf mikt op de opening van acht waterstofstations in 2022, die 100% van het routes op Noordereiland en 82% van de zware vrachtroutes op het Zuidereiland bedienen.

Hyzon Motors Europe maakte in november bekend waterstoftrucks te gaan bouwen in Groningen, in een pand in de gemeente Oldambt waar vroeger de firma Newexco gevestigd was. Hyzon heeft voor de productie een joint venture opgericht met de Nederlandse watertsofspecialist Holthausen. In een interview met NT afgelopen zomer zei directeur Max Holthausen dat het bedrijf mikt op een productie van 2.000 trucks per jaar.

Total

Hyzon komt voort uit Horizon Fuell Cell Technologies, een bedrijf uit Singapore. Dat ontwikkelt al meer dan 17 jaar technologie voor waterstofcellen voor commerciële doeleinden. In oktober vorig jaar nam de Franse brandstofgigant Total een belang in het bedrijf.

Lees ook: Holthausen: ‘2000 waterstoftrucks per jaar uit Groningen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding