Begin dit jaar daalde het aantal trucks dat uit het VK naar het Europese vasteland reed sterk. Bij de route naar de EU via Dover en Calais ging het om een afname van 33%. In februari is een duidelijke stijgende lijn te zien doordat bedrijven gewend lijken te raken aan de douaneformaliteiten.

Dat de regering in Londen nu stelt dat het lek boven is, lijkt nog voorbarig. In Britse media wijzen verschillende partijen erop dat in de cijfers wordt uitgegaan van het aantal vrachtwagenbewegingen vanuit het VK naar de EU. Sinds de brexit ligt het aantal trucks dat zonder lading terugkeert vanuit het VK echter fors hoger. Uit vrees voor lange wachttijden aan de grens kiezen veel vervoerders ervoor om dan maar leeg terug te rijden. Volgens de Britse overheid zelf gaat het om 50% van het uitgaande vrachtwagenverkeer. Voor de brexit was dat nog 30%.

Coronatest

Sinds zondag hebben vrachtwagenchauffeurs die naar Frankrijk gaan alvast een zorg minder. Als zij minder dan 48 uur in het Verenigd Koninkrijk zijn geweest, hoeven ze geen negatieve coronatest meer te overleggen. De Britse transportminister Grant Shapps maakte dat via Twitter bekend. In december eiste Frankrijk dat truckers die in het Verenigd Koninkrijk waren geweest getest werden op het coronavirus. Dat deed het land nadat de Britten een gemuteerde variant van het virus hadden ontdekt. Met de tests moest de verspreiding van die virusvariant worden geremd.

Shapps laat weten de versoepeling met Frankrijk overeen te zijn gekomen. Daarmee moet het voor vrachtwagenchauffeurs weer wat makkelijker worden om vracht van en naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding