Vakbond FNV start maandagavond nog met werkonderbrekingen in de vorm van actieoverleggen op distributiecentra. Volgens vakbondsbestuurder Willem Dijkhuizen van FNV Transport & Logistiek volgen daarna meer acties. Zo kondigt hij werkonderbrekingen aan in grote supermarkt-dc’s in onder meer Zaandam, Pijnacker en Nieuwegein. Ook in de winkeldistributie in Noord-Brabant, Limburg en het noorden van land volgen werkonderbrekingen. Er komen de komende tijd nog meer acties in andere sectoren.

Volgens Dijkhuizen gaat het om bijvoorbeeld stiptheidsacies in de chemielogistiek en de stiptheidacties of werkonderbrekingen in de afvalverwerking. Ook komen er volgens Dijkhuizen acties aan in de pakketbezorging, bij onder meer UPS, Fedex en PostNL.

Duidelijke stap

TLN zegt nog voor het verstrijken van het ultimatum de vakbonden te hebben uitgenodigd om een ultieme poging te doen om alsnog tot een cao-resultaat te komen. ‘Daarbij is benadrukt dat de werkgevers bereid zijn om op alle hoofdthema’s (loon, arbeidsomstandigheden en eerder stoppen met werken) een duidelijke stap te zetten in de richting van de bonden.’

Tot teleurstelling van de werkgeversorganisatie zijn de vakbonden niet op die uitnodiging ingegaan. ‘Helaas wordt zo de mogelijkheid ontnomen om door middel van constructief overleg dichter bij elkaar te komen. TLN vindt het dan ook onverantwoord dat de bonden acties hebben aangekondigd en roept de bonden op om het cao-overleg snel voort te zetten’, zegt de woordvoerder.

Dijkhuizen spreekt van ‘krokodillentranen’. Omdat de werkgevers geen concreet bod hebben gekoppeld aan hun handreiking, kon hij er niet op ingaan, aldus de vakbondsman.

TLN zegt nog steeds graag in gesprek te gaan met de bonden om de impasse te doorbreken. Een gang naar de rechter om stakingen te voorkomen is niet aan de orde, zegt de woordvoerder.

De vakbonden willen onder meer een grotere loonstijging dan de werkgevers tot nu toe hebben voorgesteld, namelijk 3,5 procent. Volgens CNV is het laatste bod van de werkgevers blijven steken op een loonsverhoging van 2 procent. De bonden willen ook dat medewerkers eerder kunnen stoppen met werken en dat de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren. Het gaat om ongeveer 150.000 werknemers in de transportsector.

Dankbaar

TLN wijst erop dat sommige transporteurs sinds de coronacrisis meer werk hebben, terwijl zijn andere transportbedrijven zwaar zijn getroffen. Daarbij zijn de vooruitzichten vooralsnog somber: in de meest gunstige scenario’s wordt een eerste voorzichtig herstel van de sector verwacht vanaf 2022.

‘Ondanks de coronacrisis werkte iedereen in de sector door om Nederland te bevoorraden en de schappen van apotheken en supermarkten gevuld te houden. Werkgevers in de sector transport en logistiek zijn hun werknemers dankbaar voor hun enorme inzet en getoonde veerkracht over de afgelopen periode. En dat vertalen we graag naar een goede cao. Juist daarom is TLN vastberaden om in deze onzekere tijd samen met de bonden tot een akkoord te komen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding