Vrachtwagens vaak boosdoener bij fileleed tunnels

Hoogtemeldingen

Vrachtwagenchauffeurs blijven massaal hoogtemeldingen negeren bij tunnels in ons land en veroorzaken daarbij ellenlange files. Dat schrijft De Telegraaf op basis van cijfers van Rijkswaterstaat. Bij te hoog beladen trucks gaan de slagbomen naar beneden, waardoor het overige verkeer ook niet kan doorrijden.

Uit de cijfers blijkt dat de Velsertunnel met 1812 afsluitingen in 2020 de ranglijst aanvoert. Ook de Drecht- (1243), Coen- (1160) en Noordtunnel (1114) scoren hoog.

Ondanks het feit dat er minder verkeer was door corona, bleef het aantal keren dat de tunnels op slot gingen erg hoog. In vergelijking met 2019 met 1772 afsluitingen ging de Drechttunnel wel 529 minder vaak dicht. Maar dat gaat niet op voor de Noordtunnel, die met 1114 afsluitingen 519 keer vaker afgegrendeld werd.

‘De stremmingen voor de tunnels worden voornamelijk veroorzaakt door te hoge vrachtwagens of trucks die te hoog beladen zijn. Vier meter laadhoogte is de wettelijke norm, die al jarenlang in heel Europa geldt. Dat hoort iedere chauffeur gewoon te weten’, zegt Remco de Korte van Rijkswaterstaat.

Vrachtwagens vaak boosdoener bij fileleed tunnels | NT

Vrachtwagens vaak boosdoener bij fileleed tunnels

Hoogtemeldingen

Vrachtwagenchauffeurs blijven massaal hoogtemeldingen negeren bij tunnels in ons land en veroorzaken daarbij ellenlange files. Dat schrijft De Telegraaf op basis van cijfers van Rijkswaterstaat. Bij te hoog beladen trucks gaan de slagbomen naar beneden, waardoor het overige verkeer ook niet kan doorrijden.

Uit de cijfers blijkt dat de Velsertunnel met 1812 afsluitingen in 2020 de ranglijst aanvoert. Ook de Drecht- (1243), Coen- (1160) en Noordtunnel (1114) scoren hoog.

Ondanks het feit dat er minder verkeer was door corona, bleef het aantal keren dat de tunnels op slot gingen erg hoog. In vergelijking met 2019 met 1772 afsluitingen ging de Drechttunnel wel 529 minder vaak dicht. Maar dat gaat niet op voor de Noordtunnel, die met 1114 afsluitingen 519 keer vaker afgegrendeld werd.

‘De stremmingen voor de tunnels worden voornamelijk veroorzaakt door te hoge vrachtwagens of trucks die te hoog beladen zijn. Vier meter laadhoogte is de wettelijke norm, die al jarenlang in heel Europa geldt. Dat hoort iedere chauffeur gewoon te weten’, zegt Remco de Korte van Rijkswaterstaat.