‘Yeshugo heeft een IOT-platform (Internet Of Things, red.) om data uit voertuigen te halen, zoals rittenregistratie en rijgedrag-analyse. Maar daar kunnen we ook veel andere dingen mee doen,’ vertelt oprichter en chief technology officer (cto) Hans Schaap.

‘Met Yeshugo Delivery zitten we tussen de koeriers- en pakketmarkt in. Een taxibedrijf krijgt van ons de pakketverzendingen door van een webshop. Wij controleren welke regio het is, zodat de opdracht bij de juiste vervoerder komt om de rit te rijden.’

Labels printen

Yeshugo beschikt inmiddels over een landelijke dekking met taxibedrijven. ‘We zijn nu bezig met het aansluiten van webshops; wekelijks komen er nieuwe bij. Nu kunnen we gemiddeld 20% van hun pakketjes afhandelen, aangezien het daarbij om regionale verzending gaat,’ vertelt Schaap.

De reden dat Yeshugo nog niet alle pakketten kan doen, is dat er nog te weinig volume is om pakketvervoer tussen de verschillende regio’s kostendekkend uit te voeren. ‘Dat groeit gestaag, maar we zijn er nog niet. Wel zijn we nu bezig met het aansluiten van lokale koeriersbedrijven om het interregionale pakketvervoer mogelijk te maken.’

Het andere deel laten de webshops dan bijvoorbeeld via PostNL of DPD verzorgen. ‘We hebben voor hen een portal gemaakt waar ze ook die labels kunnen printen, zodat ze maar met één tool hoeven te werken, ongeacht de serviceprovider. Is bezorging mogelijk via Yeshugo? Dan krijgen ze ons label. Maar moet het via PostNL of DPD, dan krijgen ze automatisch dát label geprint. Die kunnen ze op de doos plakken, waarna het geregeld wordt. Dat gaat volledig geautomatiseerd. Ook hebben we koppelingen met de portalen van diverse webshop-software aanbieders.’

Wijn

De grote partijen kampen met capaciteitsproblemen, zeker tijdens de coronaperiode. Schaap: ‘PostNL en DPD weigeren soms zelfs nieuwe klanten op dit moment. Zo hebben wij een klant die wijn verkoopt en vooral tijdens de feestdagen voor het probleem staat dat de bezorgers het niet aankunnen.’

Daarbij komt de onbenutte capaciteit van de taxibranche goed van pas. Een taxi moet gemiddeld zes à zeven pakketjes per uur wegbrengen om winstgevend te zijn, vertelt Schaap. ‘Het ene uur kunnen dat er dus tien of twintig zijn en het andere uur één. We hebben gezien dat taxibedrijven bereid zijn om hiervoor te rijden. Zeker als ze het in de daluren kunnen combineren met hun eigen ritten, want veel ritten worden toch al gereden. Bovendien hebben alle taxibedrijven loodsen waar de pakketten-overslag plaats kan vinden.’

Sleutel

Een goede planning is hierbij het belangrijkste. Daarom werkt Yeshugo vooral met de grotere taxibedrijven, want die beschikken over een planner op kantoor. ‘Taxibedrijven zijn het gewend. We geven hen een extra mogelijkheid om te combineren en dat past goed in hun systeem. Het voordeel is dat taxichauffeurs best veel service in hun dna hebben. Ze zijn bereid om zelf de sleutel te halen en pakketten te pakken uit een schuur of loods bij de webwinkel en vervolgens weer netjes af te sluiten. Mede ook omdat het om lokale bedrijven gaat. Zo is Brookhuis actief in de regio Twente, die zal zijn naam hoog willen houden bij de lokale mkb’ers. Voor de particulier heeft het ook waarde dat er een chauffeur in pak langskomt voor de bezorging.’

Officiële bedrijfsnaam: Yeshugo Delivery
Oprichtingsdatum: december 2020
Aantal werknemers: 5
Verwachte omzet dit jaar: 1 miljoen euro

Wat is je elevator pitch?

Ons platform maakt pakketbezorging voor webwinkels mogelijk. Doordat we gebruikmaken van taxibedrijven, bezorgen we de pakketten voor competitieve prijzen met de service van een taxi.

Welk probleem los je daarmee op?

We zetten bestaande capaciteit in. Daarmee lossen we het probleem van ondercapaciteit in de pakketbezorging op.

Bestaat zoiets niet al? Wat is het verschil met de bestaande koeriersdiensten?

Ons proces is anders en we leveren de service van een taxibedrijf. We zijn daarmee sterk in de first- en de last mile. De automatische flow van bestelling op een website tot aan aflevering bij de klant zit in één proces, inclusief de communicatie naar de webshop, de klant en het taxibedrijf dat het pakket aflevert. Daarmee is er vrijwel geen interventie door mensen, wat de kans op fouten minimaliseert. De eindgebruiker wordt continu op de hoogte gehouden van de status van zijn pakket door de koppeling met de ritregistratie-software van het Yeshugo-dataplatform.

Wat is nu de grootste uitdaging om dit succesvol te maken?

Volume. We moeten over een kritieke drempel heen om interregionaal aan de slag te gaan. Die drempel is zo’n een miljoen pakketten per jaar. Dan kunnen we alle pakketten in heel Nederland bezorgen. Nu bezorgen we weliswaar in heel Nederland, maar alleen binnen regio’s.

Hoe groot is het netwerk nu?

We hebben zo’n zestig taxibedrijven aangesloten. Daarmee hebben we Nederland opgedeeld in dertig regio’s. We kunnen gemiddeld 20% bezorgen van alle opdrachten van een webwinkel. Dat betekent dat zowel het ophalen als de bezorging in het dekkingsgebied van één taxibedrijf vallen.

Wat is het verdienmodel?

We vragen een pakketprijs per levering aan de webwinkel die zijn producten wil laten bezorgen. Momenteel is dat 6,60 euro voor ‘next-day delivery’. Binnenkort kan het al vanaf 5,50 euro per pakket bij meer ruimte voor aflevering. Daarmee huren we de onderaannemer in, het taxibedrijf. Daar zit een fee op van ongeveer een euro per pakket.

Hoe ben je op het idee gekomen?

We hadden al een netwerk van taxibedrijven aangesloten via de andere Yeshugo-producten, zoals de ritregistratie en de tool voor rijgedrag-analyse. Dat netwerk biedt enorm veel ongebruikte capaciteit.

Wie zijn de oprichters, wat is jullie achtergrond?

Ik (Hans Schaap, red.) heb een studie Telematica een de Universiteit Twente gedaan en ben daarna ondernemer geworden via Dation Rijschoolsoftware en Greenstar Telematics. Mijn compagnon is Erik de Laat. Hij is de mede-oprichter en ceo van Route.nl, een site met fietsroutes.

Hoeveel startkapitaal heb je inmiddels opgehaald en wie zijn de investeerders?

De investeerder is mijn bedrijf: Curious Inc. Daarmee hebben we inmiddels zo’n vijf ton geïnvesteerd. We hebben nog geen externe financiers. Met Curious Inc ontwikkelen we data en telematica-software in de markt van mobiliteit en logistiek. We hebben al enkele andere succesvolle initiatieven gelanceerd, waaronder www.dation.nl en www.yeshugo.com.

Wat zijn de activiteiten van je medewerkers?

Development, klantondersteuning en verkoop. We kunnen goed aan developers komen doordat we dicht bij het vuur zitten via de Universiteit Twente.

Waar staat Yeshugo Delivery over twee jaar?

We doen nu enkele duizenden pakketten per maand. Over twee jaar hebben we landelijke dekking qua levering doordat we de kritieke grens van een miljoen pakketten hebben bereikt. Daarmee kunnen we verder opschalen en verwacht ik exponentiële groei.

Welke lessen heb je onderweg geleerd?

Het landelijk leveren is lastiger dan ik had verwacht. Er is sprake van een complex handelsreizigersprobleem in het wiskundige model. Het bewerkstelligen van optimalisatie in de stroom pakketten is behoorlijk ingewikkeld. Daardoor is het moeilijk om in te breken in de markt van pakketbezorgers. De bestaande spelers beschikken over infrastructuur van dc’s, vrachtwagens die tussen die dc’s rijden en bezorgers voor de last mile. Dat is zeer kostbaar om op te zetten, maar als het eenmaal draait heb je een lopend netwerk. Toch is dat niet altijd optimaal ingericht. Dus ik verwacht op basis van de daadwerkelijke handel een beter ingericht logistiek systeem te kunnen ontwerpen. Daarmee blijven we flexibel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding