‘Net als bij particuliere pakjeszendingen rekenen klanten van de transportsector almaar vaker op de mogelijkheden van full tracing, ook bij groupagevervoer,’ zegt TLV-directeur Lode Verkinderen.

‘De technologie laat toe om routes te optimaliseren en is eenvoudig uit te rollen. Maar wat als tracing ervoor zorgt dat de ritdata zichtbaar zijn voor alle in een groupage verbonden opdrachtgevers? In dat geval kan een opdrachtgever niet alleen de route van zijn eigen goederen volgen, maar ook die van andere opdrachtgevers. Zo krijgt hij inzicht in de activiteitsregio, zelfs van zijn eigen concurrenten. Dit misbruik zou bovendien betekenen dat de vervoerder zo ongewild meewerkt aan industriële spionage.’

Verkinderen wijst ook op het bestaan van vertrouwelijkheidsclausules. ‘Een transporteur die dergelijke overeenkomst heeft afgesloten met een klant mag diens ritdata niet delen mag dan ook geen full tracing aanbieden.’\

Transportdata

De waarschuwing door TLV is ingegeven door de druk die transporteurs vanwege bepaalde – TLV noemt geen namen – verladers ondervinden om toegang te krijgen tot de volledige set transportdata. ‘Terwijl voor hen eigenlijk alleen het uur van aankomst van hun eigen goederen relevant is,’ aldus Verkinderen.

‘Inzage in alle transportgegevens betekent inzage in de laad- en losplaatsen en lostijden van mogelijke concurrenten. Wie ervoor kiest goederen te verzenden via groupage weet dat hij een vrachtwagen deelt met andere opdrachtgevers. Het is logisch dat dit impliceert dat hij daarmee verzaakt aan volledige inzage in alle transportdata.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding