De zware combinaties hebben, bij een gecombineerd gewicht van 40 ton, een actieradius van 300 kilometer. Bij lichtere vrachtwagens kan dit toenemen, aldus de truckbouwer. Volvo heeft becijferd dat het daarmee 45 procent van alle huidige transporten in Europa kan dekken. ‘En ook in andere delen van de wereld in de zeer nabije toekomst”, zegt ceo Roger Alm van Volvo Trucks.

‘Nu de verkoop van de elektrische Volvo FH- en Volvo FM-modellen is gestart, is elektrisch zwaar transport niet meer beperkt tot alleen stadsdistributie, maar nu ook voor regionaal vervoer tussen steden beschikbaar’, meldt het bedrijf. Met de Volvo FMX is er ook voor de bouwlogistiek een elektrische truck.

De productie van de nieuwe elektrische trucks voor Europa start volgend jaar. Ze voegen zich bij de Volvo FL Electric en Volvo FE Electric voor stadsdistributie, die in 2019 in serieproductie gingen.

Helft omzet

De truckbouwer wil tegen 2030 de helft van zijn omzet halen uit de verkoop van elektrische vrachtwagens. De introductie van de drie trucks zijn volgens het Zweedse bedrijf een belangrijke stap om dat doel te bereiken.

Grote nationale en internationale vervoerders tonen volgens Volvo veel belangstelling voor elektrische voertuigen, bijvoorbeeld door overheden die binnensteden vrij van dieseltrucks wil maken. Ook de klimaatdoelen van transporteurs zelf en de vraag van consumenten naar emissievrij transport wakkeren de vraag volgens Volvo aan.

Volvo Trucks is onderdeel van Volvo Group. Naast fabrikant van trucks, maakt dat bedrijf ook bussen, bouwvoertuigen als graafmachines, walsen en kiepwagens en aandrijfsystemen voor de scheepvaart en industriële toepassingen.