Wielklem voor vervoerders die Zweedse boete niet direct betalen

Rij- en rusttijden

Zweden verhoogt de boetes voor overtredingen van de rij- en rusttijden. Buitenlandse vervoerders moeten die boetes bovendien direct betalen, anders krijgen ze een wielklem.

Dat heeft de Zweedse minister van infrastructuur Tomas Eneroth bekendgemaakt. ‘Er moet orde en orde zijn op onze wegen en fatsoenlijke omstandigheden voor beroepschauffeurs’, schrijft hij in een verklaring. ‘Voor mij is het onredelijk dat bedrijven geld kunnen verdienen aan slechte arbeidsomstandigheden en slechte verkeersveiligheid.’

De minister wijst op het verbod op het doorbrengen van de reguliere wekelijkse rust in het voertuig en de verplichting voor vervoerders om hun activiteiten zo te organiseren dat chauffeurs regelmatig naar huis kunnen terugkeren, twee maatregelen die onderdeel zijn van het EU-Mobiliteitspakket. ‘Om die effect te laten hebben, besluit het kabinet nu om sancties in te voeren voor die vervoerders die zich niet aan de regels houden.’

Wielklem

De Zweedse regering heeft ook bepaald dat buitenlandse vervoerders de boetes direct bij een wegcontrole moeten betalen. ‘Betaalt het bedrijf niet direct, dan treft de politie maatregelen om voortzetting van de reis te voorkomen, bijvoorbeeld door een wielklem.’

Als het aan de regering ligt gaan de nieuwe regels in op 24 mei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Wielklem voor vervoerders die Zweedse boete niet direct betalen | NT

Wielklem voor vervoerders die Zweedse boete niet direct betalen

Rij- en rusttijden

Zweden verhoogt de boetes voor overtredingen van de rij- en rusttijden. Buitenlandse vervoerders moeten die boetes bovendien direct betalen, anders krijgen ze een wielklem.

Dat heeft de Zweedse minister van infrastructuur Tomas Eneroth bekendgemaakt. ‘Er moet orde en orde zijn op onze wegen en fatsoenlijke omstandigheden voor beroepschauffeurs’, schrijft hij in een verklaring. ‘Voor mij is het onredelijk dat bedrijven geld kunnen verdienen aan slechte arbeidsomstandigheden en slechte verkeersveiligheid.’

De minister wijst op het verbod op het doorbrengen van de reguliere wekelijkse rust in het voertuig en de verplichting voor vervoerders om hun activiteiten zo te organiseren dat chauffeurs regelmatig naar huis kunnen terugkeren, twee maatregelen die onderdeel zijn van het EU-Mobiliteitspakket. ‘Om die effect te laten hebben, besluit het kabinet nu om sancties in te voeren voor die vervoerders die zich niet aan de regels houden.’

Wielklem

De Zweedse regering heeft ook bepaald dat buitenlandse vervoerders de boetes direct bij een wegcontrole moeten betalen. ‘Betaalt het bedrijf niet direct, dan treft de politie maatregelen om voortzetting van de reis te voorkomen, bijvoorbeeld door een wielklem.’

Als het aan de regering ligt gaan de nieuwe regels in op 24 mei.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement