Dat blijkt uit cijfers van de Europese koepelorganisatie voor de autoindustrie, Acea. In de eerste drie maanden van dit jaar gingen in Nederland 3.621 middelzware voertuigen (zwaarder dan 3,5 ton) over de toonbank. Dat is 4,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkopen van zware trucks (16 ton en meer) daalden met 4% naar 3.220.

Nederland volgt daarmee niet de Europese trend. Voor de zware trucks stegen de verkopen in de EU met gemiddeld 18,1%, naar 63.390. Bij de middelzware vrachtauto’s bedroeg de stijging 15,3%, naar 75.883 voertuigen.

In de lift

De totale markt voor bedrijfswagens zit in de lift, meldt Acea. In februari vertoonde de verkoop van bedrijfswagen in de EU wel al tekenen van herstel. Die maand steeg de verkoop op jaarbasis met ruim 1 procent. Daarmee leken ondernemers nog tijdens de coronacrisis al weer wat vaker bereid om forse uitgaven te doen aan hun wagenpark. In maart verdubbelde de verkoop van nieuwe bedrijfswagens in de Europese Unie bijna ten opzichte maart 2020, de maand waarin de coronacrisis in volle hevigheid uitbrak.

Net als veel andere sectoren leed de auto-industrie vorig jaar zwaar onder de coronacrisis. Door economische onzekerheid daalde de vraag naar voertuigen hard. Volgens Acea liep de verkoop van bedrijfswagens in heel 2020 met bijna een vijfde terug.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding