De inspecteurs hielden tijdens de controle afgelopen donderdag een vrachtwagen aan met een analoge tachograaf. De chauffeur bleek het middenveld van de tachoschijf niet volledig te hebben ingevuld en kreeg daarvoor een boete.

Omdat de trucker bovendien niet in loondienst was bij de transporteur, kreeg het bedrijf de opdracht om hem af te lossen. De chauffeur die daarvoor kwam opdagen, bleek echter de tachograafschijf van dag voor de controle weggegooid te hebben, om overtreding van de rij en rusttijden te verbergen. Ook hij kreeg een prent gepresenteerd en een bevel staken arbeid voor 45 uur.

Vergeten

Bij dezelfde controle werd ook nog een vrachtwagen aangehouden met een directeur-chauffeur achter het stuur, die reed zonder bestuurderskaart. Volgens de man was zijn kaart in 2017 verlopen en is hij daarna vergeten een nieuwe aan te vragen omdat hij normaal gesproken rijdt met een analoge tachograafkaart. De ILT legde de directeur een boete op van 4.400 euro en deelde een bevel staken arbeid uit.

Sinds 1 mei 2006 moeten nieuwe voertuigen in de EU zijn voorzien van een digitale tachograaf. De komende jaren wordt stapsgewijs een verplichting ingevoerd om met nieuwere, slimme tachografen te gaan rijden. Dit gaat uiteindelijk ook gelden voor oudere trucks.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding