In de kwartaalmonitor van de Britse transportanalist staan de tarieven nu 0,5% hoger dan in het laatste kwartaal van 2020.

Volgens TI leek het er rond de jaarwisseling nog op dat de vraag in Europa snel zou verbeteren. Nieuwe coronamaatregelen en het achterblijvende vaccinatietempo drukten in het eerste kwartaal echter het consumentenvertrouwen in Europa, waardoor er minder vraag was naar importgoederen.

Tegelijkertijd trekt de wereldhandel sterk aan. De vraag naar goederen in de Verenigde Staten en China maakt dat ook productieketens in Europa harder moeten werken en daar profiteert ook het wegvervoer van.

Verstoringen

Volgens TI konden vervoerders in het eerste kwartaal meer invloed uitoefenen op de tarieven dan in het vorige jaar. Zij konden verstoringen in logistieke ketens, de aangescherpte grensmaatregelen in veel landen, tekorten in de markten voor zee- en luchtvracht en schaarste van grondstoffen en bijvoorbeeld computerchips laten doorwegen in hun prijzen.

Volgens TI zouden de gemiddelde Europese tarieven dit jaar wel eens fors kunnen oplopen. De analist wijst op het verwachte tekort aan chauffeurs en de stijgende brandstofprijzen als prijsopdrijvende factoren.

Brexit

Ook zijn de tarieven voor vervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk fors opgelopen sinds de brexit. De tarieven voor vervoer over het kanaal liggen nu 5% hoger dan een jaar geleden en 1,3% hoger dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. Uit de cijfers van TI blijkt dat vooral op het traject Birmingham-Lyon de tarieven omhoog zijn geschoten. Transporteurs vragen nu 11,8% meer dan in het het vorige kwartaal.

De cijfers van TI zijn gebaseerd op data over Full Truck Load (FTL) en Less than Truck Load (LTL) transporten van het digitale vrachtplatform Upply.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding