Eerste 50-tons elektrische truck de weg op

150 km bereik

Zero-emissiespecialist Breytner en transportbedrijf H.N. Post & Zonen hebben de eerste 50-tons batterij-elektrische vrachtwagen in gebruik genomen.

De initiatiefnemers zullen de grote trekker, met een actieradius van 150 kilometer, inzetten bij de bevoorrading van de supermarkten van Plus in Rotterdam, het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de gemeente Rotterdam en containervervoer in de Rotterdamse haven. De truck heeft de mogelijkheid om tijdens het laden en lossen van goederen ook met een snellader de batterij op te laden.

Slimme aanpassingen

‘Ondanks de beperkingen in actieradius ten opzichte van diesel kunnen we door slimme aanpassingen in het logistieke proces optimaal gebruik maken van deze truck’, zegt algemeen directeur Dé Post van H.N. Post & Zonen. ‘Wat ons betreft smaakt dat naar meer.’

Op dit moment rijden in Nederland 140 kleinere vrachtwagens op elektriciteit rond, zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Het was in Nederland nog niet eerder gelukt een vrachtwagen van dit gewicht op batterijen te laten rijden, maar het is niet de allereerste trekker die elektrisch rijdt. In 2017 introduceerde het Friese transportbedrijf Boonstra een 44-tons vrachtwagen met een actieradius van 100 kilometer. Inmiddels produceren ook gevestigde vrachtauto fabrikanten zoals DAF elektrische trekkers, zij het met een lager totaalgewicht.

De ingebruikname van de e-truck, die is ontwikkeld door Emoss uit het Noord-Brabantse Oosterhout, is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van IenW: ‘Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.’

Asset Sharing

De initiatiefnemers noemen het gezamenlijke gebruik van de batterijtruck een ‘schoolvoorbeeld van asset sharing’. Volgens hen zijn verder 16 publieke en private partijen op een of andere manier betrokken bij het project.

In het klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten vanaf 2025 de eerste emissievrije zones voor goederenvervoer in binnensteden kunnen instellen. Ze moeten die dan wel vier jaar van tevoren aankondigen, zodat ondernemers de tijd hebben zich voor te bereiden. Onder meer Amsterdam, Eindhoven, Groningen en Rotterdam hebben al bekendgemaakt dat ze een emissievrije zone willen. Voor vrachtauto’s die voor 2025 zijn gekocht geldt in die zones tot 2030 een overgangsperiode.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Eerste 50-tons elektrische truck de weg op | NT

Eerste 50-tons elektrische truck de weg op

150 km bereik

Zero-emissiespecialist Breytner en transportbedrijf H.N. Post & Zonen hebben de eerste 50-tons batterij-elektrische vrachtwagen in gebruik genomen.

De initiatiefnemers zullen de grote trekker, met een actieradius van 150 kilometer, inzetten bij de bevoorrading van de supermarkten van Plus in Rotterdam, het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de gemeente Rotterdam en containervervoer in de Rotterdamse haven. De truck heeft de mogelijkheid om tijdens het laden en lossen van goederen ook met een snellader de batterij op te laden.

Slimme aanpassingen

‘Ondanks de beperkingen in actieradius ten opzichte van diesel kunnen we door slimme aanpassingen in het logistieke proces optimaal gebruik maken van deze truck’, zegt algemeen directeur Dé Post van H.N. Post & Zonen. ‘Wat ons betreft smaakt dat naar meer.’

Op dit moment rijden in Nederland 140 kleinere vrachtwagens op elektriciteit rond, zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Het was in Nederland nog niet eerder gelukt een vrachtwagen van dit gewicht op batterijen te laten rijden, maar het is niet de allereerste trekker die elektrisch rijdt. In 2017 introduceerde het Friese transportbedrijf Boonstra een 44-tons vrachtwagen met een actieradius van 100 kilometer. Inmiddels produceren ook gevestigde vrachtauto fabrikanten zoals DAF elektrische trekkers, zij het met een lager totaalgewicht.

De ingebruikname van de e-truck, die is ontwikkeld door Emoss uit het Noord-Brabantse Oosterhout, is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van IenW: ‘Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.’

Asset Sharing

De initiatiefnemers noemen het gezamenlijke gebruik van de batterijtruck een ‘schoolvoorbeeld van asset sharing’. Volgens hen zijn verder 16 publieke en private partijen op een of andere manier betrokken bij het project.

In het klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten vanaf 2025 de eerste emissievrije zones voor goederenvervoer in binnensteden kunnen instellen. Ze moeten die dan wel vier jaar van tevoren aankondigen, zodat ondernemers de tijd hebben zich voor te bereiden. Onder meer Amsterdam, Eindhoven, Groningen en Rotterdam hebben al bekendgemaakt dat ze een emissievrije zone willen. Voor vrachtauto’s die voor 2025 zijn gekocht geldt in die zones tot 2030 een overgangsperiode.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement