In uw jaarverslag stelt u dat de strategiewijziging van Waberer’s een reactie is op de verstoring van de Europese transportmarkt. Wat bedoelt u daarmee?

We hebben enerzijds te maken met de coronapandemie. Anderzijds voelden we al voor de crisis spanning op de markt, bijvoorbeeld in de autoindustrie. Wij verwachten dat deze ontwikkeling op middellange termijn nog dramatischer zal worden.

Wat zal dat in de praktijk betekenen?

De seizoensgebondenheid van de markt is veranderd. Het hoogseizoen en het laagseizoen lopen door elkaar. Wij gaan ervan uit dat we met de strategiewijziging het antwoord hierop hebben gevonden. Oost-Europese landen zullen als winnaars uit de crisis zullen komen doordat daar nieuwe productie- en opslagcapaciteit gevestigd zullen worden om de afhankelijkheid van Azië te verminderen.

Welke logistieke diensten gaat u aanbieden?

Voor een van de grootste autofabrieken in West-Hongarije verzorgen wij met vijftienhonderd medewerkers de volledige in-house logistiek. Wij willen de komende paar jaar de in-house logistiek voor ten minste twee grote klanten overnemen en dit verder uitbreiden. In de toekomst zien wij onszelf meer als een groot logistiek bedrijf dan als een transportbedrijf. Niet alleen in Hongarije, maar ook in de landen ten noorden en zuiden daarvan. Wij willen de dominante logistieke onderneming zijn in dit deel van Europa.

Waberer’s wil meer inzetten op contractlogistiek en minder op de spotmarkt. Welk aandeel heeft deze business in uw omzet?

Ongeveer een jaar geleden zaten we nog op 40 tot 50%, nu stevenen we af op 70%. Ons doel is een aandeel van 80%.

Kleine en middelgrote transport­ondernemingen in Duitsland beschuldigen Waberer’s, Hegelmann en Girteka ervan de transportmarkt te verzieken met te lage prijzen.

Enerzijds kan ik deze perceptie begrijpen. De vervoerstarieven in heel Europa zouden immers iets hoger moeten liggen. Anderzijds is ons grootste kostenvoordeel, de lonen van vrachtwagenchauffeurs, niet meer zo groot als enkele jaren geleden. Wij hebben nu bijna hetzelfde loonniveau als in West-Europa en concurreren op de arbeidsmarkt met bedrijven uit Frankrijk en Duitsland om de beste chauffeurs.

Welke rol spelen de nationale transporten in West-Europa in uw bedrijfsmodel?

Wij voeren geen cabotagetransport uit in West-Europa. Het past niet binnen onze bedrijfsstrategie.

Wat is de invloed van het EU-­Mobiliteitspakket op uw bedrijf?

Het vormt een goede basis voor eerlijke concurrentie en daar ben ik blij om. De lonen bij Waberer’s stijgen al jaren gestaag en voldoen aan de verwachtingen van Brussel. Ons nieuwe tradelane-model is al gebaseerd op de beginselen van het Mobiliteitspakket. Zo kunnen wij voldoen aan de regels voor rij- en rusttijden en de terugkeerplicht en toch de kosten beteugelen.

Zijn er ook regels die u niet bevallen?

Het gaat mij niet zozeer om de regels, maar om het gebrek aan infrastructuur. Als onze chauffeurs de verlengde wekelijkse rustperiode niet in de bestuurderscabine mogen doorbrengen, moeten er voldoende veilige parkeerplaatsen en slaapgelegenheden beschikbaar zijn. Dat is niet het geval. Integendeel.

Onlangs bleek dat de Duitse inspectie korting geeft op boetes aan Oost-Europese chauffeurs. Was u hiervan op de hoogte?

Nee, daar was ik me niet van bewust.

Vindt u het eerlijk dat chauffeurs uit Hongarije een korting van 25% krijgen en chauffeurs uit Litouwen een korting van 50%?

Als dit het geval zou zijn, zou ik het uiteraard niet eerlijk vinden. Het is mij niet duidelijk wat het verschil tussen Hongarije en Litouwen zou moeten zijn dat dit rechtvaardigt.

Waar komen de meeste van uw chauffeurs vandaan en hoe worden zij betaald?

De meeste van onze chauffeurs komen nog steeds uit Hongarije. Sinds enige tijd werven wij ook op de Roemeense, Oekraïense en Servische arbeidsmarkt, die goed is voor ongeveer een derde van ons chauffeursbestand. In de toekomst zou dit aandeel kunnen toenemen. De salarisverschillen tussen de landen zijn lang niet zo groot als vaak wordt voorgespiegeld. Ik ben er zeker van dat het verschil in beloning tussen bijvoorbeeld een Duits internationaal transportbedrijf en Waberer’s niet groot is.

Hoe uit zich dat in concrete cijfers?

Daar kan ik niets over zeggen.

Dit artikel verscheen eerder in de DVZ.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding