Jules Menheere, directeur van Vos Transport in Deventer, steekt zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken. ‘Wij rijden dagelijks met honderden vrachtauto’s op dat stuk. Je kunt in theorie misschien wel je rijschema’s aanpassen, maar in de praktijk kan dat gewoonweg niet. Voor ons betekent een vertraging van een half uur tussen de 5 en de 10% verlies van productiviteit. Je hebt het dan al snel over 350.000 euro. En als je daarvoor bij de overheid aanklopt, geeft die niet thuis, is mijn ervaring.’

Vertraging

Het elf kilometer lange traject tussen Apeldoorn en Zwolle, tussen het knooppunt Beekbergen en de aansluiting Vaassen, gaat in een aantal etappes zowel noordwaarts als zuidwaarts op de schop om plaats te maken voor geluiddempend asfalt. Ook worden andere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, zoals het aanbrengen van markeringen en het herstellen van voegen van betonreparaties, evenals het vervangen van vangrails als dat nodig is. Volgens Rijkswaterstaat wordt de maximum snelheid daarbij verlaagd naar 90 of zelfs 70 kilometer per uur, wat tot de geschatte vertraging van een half uur zal leiden.

Marwin Melis, directeur van Melis International Transport in Duiven, verwacht niet gehinderd te worden door de werkzaamheden. ‘Wij rijden daar dagelijks met een à twee wagens, maar alleen ‘s nachts, want dan vinden onze leveringen plaats. Als je dertig minuten vertraging oploopt, kost je dat op jaarbasis wel zes- tot tienduizend euro per voertuig, maar die zijn voor eigen rekening, zo werkt dat nu eenmaal’, zegt hij laconiek.

Magazijnplanning

Ook Joery Boonstra, teamleider planner nationaal en internationaal bij Verhoek Europe uit Genemuiden (ten noorden van Zwolle), toont zich nuchter. ‘Onderhoud van de weg is belangrijk. Maar het zal inderdaad vertraging opleveren. Dat betekent dat we, in overleg met de klant, moeten proberen eerder te vertrekken. De magazijnplanning moet je dan ook aanpassen. We rijden veel op dat traject, vijftig tot zestig wagens per dag. Veel naar het zuiden richting Duitsland. Voor de routes richting België kunnen we via de A28, maar het betekent sowieso vertraging. En het zijn dan wel zomermaanden, maar met corona is de planning toch lastiger dan voorheen.’

Hans van Norel, bestuurslid VNO-NCW Veluwevallei en directeur/eigenaar van Van Norel Bouwgroep in Epe, is positief over het aangekondigde onderhoud. ‘Het is prettig dat er werk gemaakt wordt van de A50. Onderhoud is nodig en belangrijk voor een goede doorstroom. Doordat er voornamelijk in de avonden en in de zomervakantie zal worden gewerkt, verwachten wij dat de overlast zal meevallen.’

Levensader

Van Norel noemt de A50 ‘een belangrijke levensader voor onze lokale economie’. ‘De werkgelegenheid en productiviteit in onze regio komt in gevaar als de A50 dichtslibt. En dat is steeds vaker het geval.’ Het groot onderhoud is dus welkom, maar is volgens hem zeker op de langere termijn geen garantie dat de doorstroom weer helemaal in orde is. ‘Wat ons betreft wordt er gekeken naar serieuze oplossingen voor dit probleem.’

VNO-NCW Stedendriehoek heeft zich al eerder geprofileerd als krachtig pleitbezorger om het dichtslibben van de A50 tussen knooppunt Beekbergen en aansluiting Vaassen te voorkomen. Samen met Bedrijvenkring Apeldoorn en vertegenwoordigers van provincies, regio’s, ondernemers, gemeenten en Rijkswaterstaat heeft de belangenbehartiger de koppen bij elkaar gestoken om slimme maatregelen te bedenken om de toenemende filedruk op de A50 tegen te gaan. Een pre-verkenning van adviesbureau Goudappel Coffeng geeft aan dat de weg steeds meer verkeer zal gaan aantrekken. ‘De A50 is de belangrijkste noord-zuid-verbinding in het oosten van Nederland. Hier stilstaan kost letterlijk miljoenen en is daarbij slecht voor het milieu’, vat Rijn Platteel, voorzitter VNO-NCW Stedendriehoek, samen.

Dichtslibben

Een van de oorzaken van het dichtslibben is volgens Marc van Gerrevink van Bedrijvenkring Apeldoorn dat Apeldoorn meer werkgelegenheid heeft dan beroepsbevolking. ‘Daardoor staan er dagelijks enkele duizenden mensen op de A50 in de file. Apeldoorn heeft een gunstig vestigingsklimaat omdat het op de kruising van twee belangrijke snelwegen ligt.’ Platteel geeft als mogelijke oplossing een permanente spitsstrook, zoals die ook al tussen Apeldoorn en Arnhem ligt.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat er bij wegwerkzaamheden in principe geen schadevergoedingen worden gegeven. Er zijn echter wel uitzonderingen denkbaar. Daar heeft Rijkswaterstaat een aantal criteria voor geformuleerd. De benadeelde krijgt alleen vergoeding als hij niet had kunnen weten dat de maatregelen hem zouden schaden of schade zich zou kunnen voordoen. De schade mag ook niet vallen onder het normaal maatschappelijk risico of normaal ondernemersrisico. Daarbij hanteert Rijkswaterstaat ook een zogenoemde bagateldrempel van 1.000 euro en een minimumforfait van 2% van de jaaromzet van ondernemingen.

Stil asfalt

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten: ‘Transporteurs en andere ondernemers worden vooraf geïnformeerd en kunnen er zo rekening mee houden. Groot onderhoud stemmen we altijd af, zowel intern bij Rijkwaterstaat als met andere wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies. Er worden alternatieve en/of omleidingsroutes gegeven aan alle weggebruikers. Deze maken we bekend via de gebruikelijke kanalen zoals Rijkswaterstaat Verkeersinformatie, vanAnaarBeter en langs de weg door de bekende gele borden of op de matrixborden. Bij groot onderhoud waarbij de hinder groot is, maken we steeds vaker gebruik van technieken zoals Flitsmeister om weggebruikers vooraf te waarschuwen, en ook van factsheets in diverse talen.’

Behalve het verbeteren van de doorstroming is ook geluidsreductie een belangrijke reden voor het groot onderhoud, aldus de woordvoerder. ‘De meeste geluidbelasting van rijkswegen komt van het geluid van autobanden op de weg. Daarom helpt het aanbrengen van stil asfalt, zoals 2-laags zoab, om de geluidbelasting in de omgeving te verlagen. We nemen diverse maatregelen om geluidshinder te verminderen, zoals in het Meerjarenprogramma Geluidsanering vastgelegd. Stille wegdekken worden gekenmerkt door een fijnere textuur, wat leidt tot een lagere rolweerstand en daardoor minder brandstofverbruik. Met deze onderhoudsslag wordt de weg zowel beter als stiller, en dat is weer goed voor het milieu.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding