‘Bijzonder dat Robert nu al heeft nagedacht over zijn opvolging’, begint Verhoeks. ‘Het is bewonderenswaardig dat Robert en zijn compagnon Ernst-Jan Dorgelo deze stap zetten. Beide heren zijn heel zuinig op wat ze hebben opgebouwd. Vaak zie je dat er pas tegen de pensioendatum aan, of zelfs daar voorbij, naar een opvolger gezocht wordt. Dit is dus best uniek.’
Zelf was Adwin Verhoeks bijna twintig jaar werkzaam bij de H&S Groep, een in Europa toonaangevend bedrijf in het vervoer van vloeibare levensmiddelen. Hij bekleedde daar verschillende functies, de laatste jaren ook in het management. ‘Ik vond het gezond om een stap naar buiten te zetten. Op een gegeven moment merk je dat je in bestaande patronen vast begint te roesten en dat ideeën veel vanuit bekende structuren komen. Daarvan word je met zijn allen niet per se beter. En dan komt op een gegeven moment Tielbeke op je pad. Op het eerste gezicht leek het mij een traditioneel transportbedrijf met vooral veel wielen, maar het is veel meer dan dat.’
‘Tielbeke is een mooi familiebedrijf waarin een goede verbinding zit tussen de medewerkers. Het onderscheidende vermogen zit in de combinatie van fijnmazige stukgoeddistributie en retail-logistiek. En in de platformen waarin we samenwerken met andere gelijksoortige bedrijven: de fijnmazige distributienetwerken DHB en TeamTrans. Daar zit een enorme potentie in.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Verhoeks schetst de uitdaging waar hij voor staat: ‘Tielbeke is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid, met behoud van de platte organisatie. Maar hoe ga je die groei verder faciliteren? Op dat punt zijn we nu uitgekomen. Hoe ga je de organisatiestructuur weer klaarmaken, zodat je de groei kunt blijven beheersen? Ik geloof er zelf sterk in dat je moet doen waar je goed in bent en ook nog beter in kunt worden. Dat wat je plezier biedt, wat geld oplevert en waar mensen op zitten te wachten. Dat zie je terug binnen dit bedrijf.’
Geen megalomane ideeën
Maar overal haantje-de-voorste zijn, werkt niet altijd, stelt Verhoeks. ‘Daar ligt ook juist een gevaar, wat mij betreft. Je moet kijken waar je staat en waar je naar toe wilt met elkaar, om dat vervolgens in stappen te bereiken. Of het nu gaat over onderwerpen als IT, verduurzaming en personeelsbeleid of over simpelweg verdere groei. Er zijn ook bedrijven met megalomane ideeën waar niet altijd iets van terechtkomt. Wij gaan dan eerder voor simpele en toepasbare oplossingen die het proces, de organisatie en daarmee de samenwerking met klanten en partners blijvend verbeteren, oplossingen waar je gewoon voorsprong uit haalt.’
De algemeen directeur geeft een voorbeeld van deze manier van werken. ‘Je hoort bijvoorbeeld veel over supply chain visibility, met de ene control tower na de andere die opgezet moet worden. Tot op de minuut nauwkeurig alles weten van elkaar, dat klinkt groots en als iets dat je nodig hebt, maar de vraag eronder gaat erover of je vertrouwen hebt in de keten en daarmee in de werking van elkaars processen. Immers: als alles op tijd aankomt, is er geen directe behoefte aan traceability.’
Hoe bereik je dat dan? ‘Door duurzaam met elkaar samen te werken. Maak samen de processen en de onderlinge samenwerking beter, zodat de output betrouwbaar wordt. Dat maakt dat je binnen de keten op elkaars organisatie en processen kunt vertrouwen. Velen pretenderen dat ze weten hoe het in elkaar zit en waar de knelpunten zich bevinden. Dat kunnen ze dan met meer inzicht nog inzichtelijker maken. Maar de oplossing ligt vaak bij die bedrijven die er gewoon mee aan de gang gaan. Daarin zit de echte innovatiekracht van de logistiek wat mij betreft. Stap voor stap vooruit en de realiteit niet uit het oog verliezend.’
Tekst gaat verder onder de foto.
‘Er is veel te doen op het gebied van e-commerce en stadslogistiek. Bijna elke retailer heeft wel busjes rondrijden of maakt gebruik van fijnmazige distributiekanalen. Wij hebben voor een bekende supermarkt ook zogenaamde home delivery-vans, allemaal in de kenmerkende kleuren van die retailer. En één in onze eigen kleur, rood. Juist met die ene bus maken we een knipoog naar de toekomst, want daarmee rijden we best vaak een gat dicht in combinatie met stukgoedleveringen. Het kan allemaal veel efficiënter als meerdere retailers een distributeur en regiospecialist als Tielbeke zouden inschakelen, waarbij vanuit een hub de totale beweging de stad in gemaakt wordt, in plaats van allemaal eigen vervoer in te schakelen.’
Bokszak
‘We doen al veel business to consumer. Een kruiwagen, een bokszak, vloertegels, een trampoline, noem maar op. Corona heeft ervoor gezorgd dat het een vlucht genomen heeft, maar het is nog lang niet efficiënt geregeld. Wij kennen ons gebied, hebben alle kenmerken en restricties vastliggen in ons TMS- en plansysteem. Meer goederen bundelen voordat het de stad ingaat, is noodzakelijk. Dat leidt uiteindelijk tot minder transportbewegingen in de stad, waarmee het kostenefficiënter wordt. Dat maakt het ook interessanter om te investeren in duurzame bedrijfsmiddelen. Naar mijn idee lukt dit vanuit ondernemerschap, maar je hebt de politiek nodig om kaders aan te geven.’
‘We gebruiken nu nog grotendeels dieselvoertuigen, al hebben we ook trucks op lng rijden. Ook bij Tielbeke speelt de komst van zero emissie-zones een belangrijke rol in de investeringsplanning. We hebben zeker oog voor duurzaamheid. De innovaties gaan snel, maar worden soms geremd door het eigen succes. Simpele kwesties als: waar en wanneer laden we onze voertuigen dan op? Wij proberen deze innovaties langs de drie lijnen van haalbaarheid, potentie en economische impact te wegen. Want je wilt de balans gezond houden.’
Tielbeke heeft met Verhoeks een ambitieuze algemeen directeur die naar eigen zeggen wel met de beentjes op de grond wil blijven staan. ‘Ik heb wel eens geroepen: als je elke wedstrijd wint, win je vanzelf de competitie. Ik houd wel van spelen om te winnen. Tielbeke heeft een belangrijke positie opgebouwd en is zeker geen onbekende meer in het Nederlands transport- en distributielandschap. Die positie wil ik verder uitbouwen, waarbij we wel trouw blijven aan waar we voor staan. We willen blijven groeien in efficiënte fijnmazige distributie in zowel stedelijk als landelijk gebied, wat Noord- en Oost-Nederland kenmerkt. En via de platformen DHB en TeamTrans willen we deze groei ook zeker doorzetten verder de Benelux in.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?