Het bedrag heeft Diederik Samsom onlangs genoemd tegenover de website Euractiv. De uitbreiding van de handel in CO2-rechten is omstreden omdat de maatregel linksom of rechtsom lijkt te gaan leiden tot duurdere brandstoffen voor zowel vrachtauto’s als het personenvervoer. De invoering ervan wordt daarom door veel branche- en consumentenorganisaties gezien als een extra brandstoftaks.

Volgens Samsom, de kabinetschef van Europees commissaris Frans Timmermans, is het voordeel van het ETS boven bijvoorbeeld strengere emissienormen voor voertuigen dat de druk om te verduurzamen komt te liggen bij de producenten en niet bij de consumenten.

Emissies verlagen

Samsoms uitspraken duiden erop dat Brussel wil kiezen voor een systeem waarbij de brandstofleveranciers de rechten moeten verwerven en niet de vervoerders en automobilisten. Die opzet draagt bij aan het karakter van een ‘brandstoftaks’, omdat het voor producenten heel moeilijk zou zijn om op een kosteneffectieve manier de emissies per liter brandstof te verlagen en zij dus niet ontkomen aan het verwerven van de rechten.

Samsom ziet daarvoor echter wel degelijk mogelijkheden, schrijft Euractiv. ‘Producenten en importeurs zullen gaan nadenken over de meest efficiënte en kosteneffectieve manier om hun brandstoffen zo snel koolstofarm te maken als is toegestaan ​​binnen het cap-and-trade-systeem.’

Binnen het cap-and-trade-systeem krijgen bedrijven een limiet (cap) opgelegd waarbinnen ze emissierechten mogen kopen of krijgen. Wie rechten overhoudt, mag die verkopen (trade) aan andere partijen. Om de uitstoot te verlagen, wordt de limiet stap voor stap verlaagd.

De uitbreiding van de emissiehandel naar het wegvervoer ligt op tafel sinds de installatie van de nieuwe Commissie in december 2019. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen bevestigde eind vorige maand dat de uitbreiding er gaat komen. Eurocommissaris Frans Timmermans heeft zich in het verleden steeds uitgesproken tégen uitbreiding van het ETS naar het wegvervoer, vanwege het opdrijvende effect voor de brandstofprijzen. Tijdens een online vergadering met de Tweede Kamer bevestigde hij vorige week echter dat het ETS voor het wegvervoer eraan komt.

Andere instrumenten

Critici van emissiehandel in het wegvervoer wijzen er verder op dat er al andere instrumenten zijn om de uitstoot in het vervoer omlaag te brengen, zoals emissienormen voor auto’s en vrachtwagens en de vrachtwagenheffing.

Het wetsvoorstel van de Europese Commissie wordt verwacht op 14 juli. Timmermans zal dan ook elf andere ‘groene’ wetsvoorstellen presenteren.
De commissaris liet in zijn gesprek met de Kamer weten dat de Europese lidstaten een nieuw doel voor CO2-reductie hebben afgesproken. Aanvankelijk lag de lat bij 40% reductie in 2030, maar inmiddels is dat 55%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding