Duitsland verlaagt Mauttarieven na zeperd bij Europese rechter

Met terugwerkende kracht

Duitsland verlaagt de Mauttarieven voor vrachtwagens. In oktober vorig jaar haalde het land bakzeil bij het EU-Hof, dat bepaalde dat vervoerders jarenlang teveel tol hadden betaald.

De Duitse Bondsdag heeft een wijziging aangenomen waar binnen- en buitenlandse bedrijven met trucks zwaarder dan 7,5 ton van profiteren.

Terugwerkende kracht

De tolcomponent van de tarieven wordt met terugwerkende kracht aangepast. Zo gaat de Maut voor trucks tussen 7,5 ton en 12 ton per 28 oktober 2020 omlaag van 8,0 cent per kilometer naar 6,5 cent. Voor vrachtauto’s tussen 12 ton en 18 ton daalt de tol van 11,5 cent naar 11,2 cent. Bij zware voertuigen boven 18 ton worden de tarieven gewijzigd van 16 cent naar 15,5 cent (drie assen) of van 17,4 cent naar 16,9 cent per kilometer (vier assen).

De verlaging van de tarieven wordt voor een deel opgeheven door een verhoging van de kosten die de Duitsers in rekening brengen voor luchtverontreiniging. Voor Euro 6 gaat die van 1,1 cent per kilometer naar 1,2 cent. Ook voor andere uitstootklassen stijgt het tarief met 0,1 cent (Euro 5) tot 0,4 cent (Euro 1 en 2).

Verkeerspolitie

In oktober vorig jaar bepaalde het Europees Hof van Justitie dat de Duitse Mautregeling in strijd is met de Europese regels. Van de EU mag de tolheffing alleen de kosten dekken voor het in stand houden van de infrastructuur. Duitsland belastte echter ook de kosten voor de verkeerspolitie door.

Veel transportbedrijven zijn bezig met een claimprocedure om de teveel betaalde tolgelden terug te krijgen. Volgens TLN hebben Nederlandse transporteurs 22 miljoen euro te veel Maut betaald in de periode 2017 tot en met 2020. De branchevereniging is een samenwerking aangegaan met Hausfeld Duitsland en claimspecialist Eclaim om dat geld terug te krijgen. Behalve in Nederland en Duitsland lopen vergelijkbare acties in Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Roemenië, Slowakije en Servië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Duitsland verlaagt Mauttarieven na zeperd bij Europese rechter | NT

Duitsland verlaagt Mauttarieven na zeperd bij Europese rechter

Met terugwerkende kracht

Duitsland verlaagt de Mauttarieven voor vrachtwagens. In oktober vorig jaar haalde het land bakzeil bij het EU-Hof, dat bepaalde dat vervoerders jarenlang teveel tol hadden betaald.

De Duitse Bondsdag heeft een wijziging aangenomen waar binnen- en buitenlandse bedrijven met trucks zwaarder dan 7,5 ton van profiteren.

Terugwerkende kracht

De tolcomponent van de tarieven wordt met terugwerkende kracht aangepast. Zo gaat de Maut voor trucks tussen 7,5 ton en 12 ton per 28 oktober 2020 omlaag van 8,0 cent per kilometer naar 6,5 cent. Voor vrachtauto’s tussen 12 ton en 18 ton daalt de tol van 11,5 cent naar 11,2 cent. Bij zware voertuigen boven 18 ton worden de tarieven gewijzigd van 16 cent naar 15,5 cent (drie assen) of van 17,4 cent naar 16,9 cent per kilometer (vier assen).

De verlaging van de tarieven wordt voor een deel opgeheven door een verhoging van de kosten die de Duitsers in rekening brengen voor luchtverontreiniging. Voor Euro 6 gaat die van 1,1 cent per kilometer naar 1,2 cent. Ook voor andere uitstootklassen stijgt het tarief met 0,1 cent (Euro 5) tot 0,4 cent (Euro 1 en 2).

Verkeerspolitie

In oktober vorig jaar bepaalde het Europees Hof van Justitie dat de Duitse Mautregeling in strijd is met de Europese regels. Van de EU mag de tolheffing alleen de kosten dekken voor het in stand houden van de infrastructuur. Duitsland belastte echter ook de kosten voor de verkeerspolitie door.

Veel transportbedrijven zijn bezig met een claimprocedure om de teveel betaalde tolgelden terug te krijgen. Volgens TLN hebben Nederlandse transporteurs 22 miljoen euro te veel Maut betaald in de periode 2017 tot en met 2020. De branchevereniging is een samenwerking aangegaan met Hausfeld Duitsland en claimspecialist Eclaim om dat geld terug te krijgen. Behalve in Nederland en Duitsland lopen vergelijkbare acties in Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Roemenië, Slowakije en Servië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement