Dat is de conclusie van onderzoeken door de RDW (rijksdienst wegverkeer) en het SWOV (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Zij onderzochten in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de technische vereisten aan het voertuig en de risico’s in het verkeer.

De SEC is een 32 meter lange vrachtwagencombinatie bestaande uit een trekker met twee trailers van 13,60 meter lengte die via een dolly verbonden zijn. Een SEC kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere combinaties van 16,50 meter.

CO2-uitstoot

De SEC, die zeven meter langer is dan de bestaande LZV’s (langere en zwaardere vrachtwagencombinaties), geldt als beloftevolle innovatie voor het terugdringen van de CO2-uitstoot in de transportsector. In Zweden en Spanje wordt er al mee getest op de openbare weg. In Finland is de SEC al langer toegestaan en zijn combinaties van 60 ton inmiddels goed voor 46% van het totale wegtransport.

Aanleiding voor de onderzoeken van RDW en SWOV is een voorgenomen proef op het traject Rotterdam-Venlo. Transportbedrijf Ewals Cargo Care zou op deze route het spits willen afbijten met een praktijkproef. De rit van Rotterdam naar Venlo zou echter te veel problemen en risico’s opleveren, zo blijkt uit de onderzoeken.

Zo is er een aantal locaties op het traject waar het voor medeweggebruikers te moeilijk zou zijn om de SEC in te halen. Ook bestaat er het risico dat de lange trucks de aan- en afritten van bijvoorbeeld tankstations en parkeerplaatsen zouden blokkeren.

Rotondes

Verder zijn er problemen op rotondes en in bochten. Daar zou de SEC niet goed passen en op een rijbaan voor tegemoetkomend verkeer terecht kunnen komen. Locaties waar ook fietsers en bromfietsers gebruik van maken, leveren eveneens risico’s op, stellen de onderzoekers.

‘Samenvattend kunnen we stellen dat het gebruik van de bestaande infrastructuur door de SEC problematisch is, en dat daar vooralsnog niet veel aan te doen is’, schrijft de SWOV in zijn rapport. ‘De trajecten buiten de autosnelwegen bevatten de meeste veiligheidsrisico’s. In de eerste plaats gaat het dan om risicovolle interacties met fietsers en bromfietsers.’

Deze risico’s zijn te verminderen, meldt het SWOV, ‘door het voertuig zo min mogelijk op straten en wegen te laten rijden waar ook fietsers en bromfietsers rijden of oversteken. Verder moeten situaties waarin het voertuig intensief moet manoeuvreren zo veel mogelijk vermeden worden. Als dat niet kan, is aanpassing van bochten en rotondes noodzakelijk.’

De RDW heeft testen gedaan met de Super EcoCombi op de testbaan in Lelystad. De dienst concludeert dat de remvertraging van de lange trucks in orde is: die verschilt niet van die van reguliere combinaties. Ook verwacht de RDW geen problemen op het bovenliggende wegennet.

Verontrustend

Op het onderliggende wegennet worden voor de chauffeurs wel problemen verwacht. ‘Het rijgedrag, waarbij manoeuvres nodig zijn voor bochten en rotondes, laat een slecht en verontrustend beeld zien’, concludeert de RDW in het rapport.

Volgens de dienst is de geteste Super EcoCombi met starre assen niet geschikt voor rotondes die wel toegestaan zijn voor LZV’s, zoals bij Venlo. ‘Dit manifesteert zich door de hoge bandenslijtage, wrijving met het wegdek waarbij de starre assen van de asstellen op de rotonde en afslagen schuin over het asfalt worden getrokken en de combinatie de beschikbare rijbaanbreedte overschrijdt.’

De RDW heeft de testen op de baan in Lelystad vergeleken met specifieke punten in de route. De dienst concludeert dat ‘er locaties op de route zijn waar de combinatie dermate veel ruimte nodig zal hebben dat manoeuvres moeilijk tot niet uitvoerbaar zijn en veel tijd kosten, waarbij de combinatie niet altijd op het verharde asfalt kan blijven.’

Een vergelijking met exceptioneel transport met dezelfde lengte gaat volgens de RDW mank ‘omdat exceptioneel transport boven de 22 meter voorzien moet zijn van bestuurde assen en deze assen nagenoeg altijd aan de achterzijde zitten van de oplegger. Hierdoor treedt er geen gelijke wrijving op zoals bij deze SEC configuratie.’

Transport en Logistiek Nederland (TLN) had niet verwacht dat de SEC niet aan de tweede testfase zou kunnen beginnen. ‘De Super EcoCombi heeft veel potentie en kan een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Diverse TLN-leden hebben veel tijd en energie in dit traject gestoken’, meldt de branchevereniging in een bericht. TLN gaat nu met betrokken partijen in gesprek om te bepalen of, en zo ja wanneer, een nieuw testtraject opgestart kan worden.

Marktpotentie

De marktpotentie voor de Super EcoCombi in Nederland is groot, zo bleek vorig jaar uit onderzoek van adviesbureaus CE Delft en Buck Consultants International (BCI). In 2021 zouden in theorie al ruim 550 stuks door Nederland kunnen rijden. Onder meer vanuit het klassieke groupagevervoer, de bloemen- en plantensector, de retail en vervoerders van bouwmaterialen, containers, pakketjes en afvalstromen zou veel vraag zijn naar de extra lange trucks.

De kostenbesparingen door het gebruik van de SEC’s kunnen volgens CE Delft en BCI oplopen tot 63 miljoen euro in 2030, maar de kosten die nodig zijn om de infrastructuur aan te passen, zullen waarschijnlijk vele malen hoger uitvallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding