Hoe is de situatie op dit moment?

De productie en dus de levertijd van nieuwe vrachtwagens loopt momenteel uit tot twee à drie maanden. Dat komt door een aantal oorzaken. De bekende chiptekorten zijn een belangrijke reden. Maar fabrikanten moeten vaak ook met minder mensen werken doordat er personeel is uitgevallen door corona. Bovendien kunnen er minder mensen op een productielijn worden ingezet doordat ze anderhalve meter afstand moeten houden. Dat vertraagt de productiecapaciteit. Verder is er een productieachterstand ontstaan door de coronasituatie van vorig jaar. Veel klanten hebben bestellingen opgeschort, waardoor fabrikanten toen hun capaciteit hebben teruggeschroefd. En om dat proces nu om te draaien en weer aan de aanzwellende vraag te kunnen voldoen, dat stuit aan allerlei kanten op de beperkingen die ik noemde. De fabrikanten staan in feite schaakmat.

Merk je die stagnatie in een toename van de verkopen van tweedehands vrachtwagens?

Niet zozeer meer dan normaal, maar wel meer wat betreft de kwaliteit van de aanvragen. Die is nu veel beter. Normaal hebben we zo’n vijf aanvragen per dag, waarvan er gemiddeld drie niet doorgaan omdat mensen tegelijkertijd ook elders shoppen en meer keuze hebben. Nu gaat er gemiddeld maar één aanvraag per dag niet door. Klanten hebben nu simpelweg minder keuze.

Is dat zichtbaar in een procentuele stijging van de verkopen?

Ja en nee. We hebben wel voorraad, en die is wel geslonken. We hebben momenteel zo’n 40% minder voorraad, waardoor ook bij ons krapte ontstaat. Normaal gesproken hebben we een voorraad van zo’n duizend vrachtwagens, nu dus nog maar zeshonderd. En dat maakt de spoeling dunner. We hebben het lastiger om aan de handel te komen. Daarnaast speelt het feit dat we niet alleen aan Nederlandse klanten verkopen, maar ook aan buitenlandse. En die beslissen vaak sneller, omdat bij hen denk ik de nood hoger is. We moeten daardoor vaak nee verkopen, helaas.

Waardoor komt dat?

Een Nederlander wil graag een of twee dagen nadenken, maar in de tussentijd heeft een Spanjaard of Portugees bijvoorbeeld al ja gezegd, waardoor de Nederlander achter het net vist. De handel gaat gewoonweg veel sneller vandaag de dag.

Wat betekent dat prijstechnisch?

Als we kunnen inkopen voor een goede prijs, kunnen we ook goed verkopen. Structureel verkopen we beter, we beuren betere prijzen, maar we moeten ook aan de inkoopkant meer betalen. Het is wel wisselend, van week tot week. Het ene moment hebben we voldoende voorraad voor de vraag uit de markt, het andere moment is er tekort. Daar is geen peil op te trekken. Het is echt een rare tijd. Al met al kun je wel meer marge maken doordat de prijzen stijgen bij schaarste.

Blijven de klanten nu langer in hun wagens rijden omdat ze niet nieuw kunnen kopen en de tweedehandsmarkt ontoegankelijker wordt?

Ja, dat klopt. Dat merken we. Er komen tegelijkertijd ook steeds meer handelaren bij ons omdat die zelf niet aan voldoende voorraad kunnen komen. Dat stuwt de vraag verder op. Normaal gesproken zijn vraag en aanbod behoorlijk in evenwicht, maar nu is het soms echt zoeken naar de voorraad voor je klant. En ja, dan besluiten ze om maar wat langer in de eigen wagen te blijven rijden.

De coronapandemie wordt aan alle kanten bestreden, het vaccineren komt op stoom, je merkt dat het economische leven weer begint op te krabbelen. Is er in deze markt ook al verbetering in zicht?

Nog niet echt. Er spelen meerdere dingen. De prijzen voor verscheping liggen nog steeds erg hoog momenteel, en steeds meer bedrijven zeggen: ik wacht wel even met die order plaatsen tot de prijzen weer normaler worden. Maar stel dat dat niet gebeurt, dan heb je een probleem. Dan vis je achter het net. Dat is een grote onzekerheid voor de mensen. En er worden momenteel wel fabrieken bijgebouwd, maar die zijn niet volgende week klaar, dus het probleem zal wel een poosje zo blijven, vrees ik. Dat kan zo maar drie jaar duren. De verwachting op korte termijn is wel, dat het na de zomer iets normaler wordt, en dat er weer meer auto’s geleverd kunnen worden, en dat er weer meer gebruikte en ook weer betere auto’s beschikbaar komen. Maar ik denk zelf dat het tot de zomer erg krap zal blijven. Of zelfs nog een stukje slechter wordt dan vandaag. Wie zal het zeggen. De prijzen stijgen momenteel om de paar weken, dat is echt niet normaal nu. Je moet er echt bovenop zitten wil je het goed blijven volgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding