De nieuwe overeenkomst, die de partijen nu gaan voorleggen aan hun achterban, loopt vanaf 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022. Per 1 juli stijgen de lonen met 3,5%, waarna ze op 1 januari 2022 met nog eens 3,25% omhoog gaan.

Met het akkoord komt een einde aan de acties van vrachtwagenchauffeurs om een betere cao af te dwingen. De nieuwe arbeidsovereenkomst geldt voor ruim 150.000 mensen in de transport en logistiek, waarvan 90.000 chauffeurs.

In de cao is ook afgesproken dat alle nieuwe vrachtwagens vanaf 1 juli een standkachel en -airco krijgen, die ook werken als de motor uit staat. De afspraak geldt niet voor bestaande trucks.

Eerder stoppen

Verder komt er een regeling die het mogelijk maakt om eerder te kunnen stoppen met werken. Deze regeling gaat in op 1 januari 2022 en eindigt op 1 januari 2026. Een werkgroep gaat deze regeling verder uitwerken. De werkgevers betalen 0,75% van het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) voor deze regeling.

Ten slotte komt er een onderzoek naar het werken met rolcontainers, dat uiterlijk 1 juli 2022 klaar moet zijn, en zijn er afspraken gemaakt over het PKB-budget en een verhoging van de verblijfskosten.

Cao-partijen hebben met elkaar afgesproken om tijdig te beginnen met de cao-onderhandelingen voor 2023 om per 1 januari 2023 een cao te hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding