De verkoop van nieuwe bedrijfswagens in de Europese Unie is vorige maand bijna verdrievoudigd ten opzichte van een jaar geleden, meldt Acea. Bij de zware trucks (16 ton en meer) ging het om een ruime verdubbeling ten opzichte van april vorig jaar, naar 21.889 voertuigen.

De enorme stijging heeft alles te maken met de uitbraak van de coronacrisis. Veel dealers waren gesloten en bedrijven hielden de hand op de knip. Daardoor kwamen de verkopen in april vorig jaar juist erg laag uit.

Het was vorige maand de tweede maand op rij dat dit corona-effect de cijfers zo sterk beïnvloedt. In maart was al bijna sprake van een verdubbeling van de verkopen, vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.

Verkoopspurt

In vrijwel alle landen constateerde ACEA een aanzienlijke verkoopspurt. In Nederland viel die nog relatief mee. Het aantal verkochte trucks zwaarder dan 16 ton steeg van 683 naar 954 (+40%). In de periode van januari tot en met april bedroeg die stijging echter slechts 3,4% ten opzichte van een jaar eerder.

In het segment tussen 3,5 ton en 16 ton stegen de verkopen in april met bijna 34% ten opzichte van een naar eerder. In het jaar tot en met aprill vielen de verkopen 2,4% hoger uit in dan in de eerste vier maanden van vorig jaar.

In een analyse van de truck- en trailermarkt schrijft ING dat het herstel is ingezet. De goed gevulde orderportefeuilles bij fabrikanten als Volvo en DAF wijzen op groei, stelt de bank. ING verwacht dat het aantal registraties in 2021 uitkomt op 11.500 (+8%), om in 2022 verder door te groeien naar 13.000. Dat is nog altijd iets onder het langjarig gemiddelde.