Volgens de ICCT kunnen truckkopers prijsverhogingen van 2% tot 6% tegemoet zien wanneer de nieuwe normen ingaan. De organisatie heeft de maatregelen op een rij gezet die nodig zijn om te kunnen voldoen aan de eisen die de Europese Commissie van plan is op te nemen. Vooral de aanpassingen die ten opzichte van Euro 6 gedaan moeten worden om de NOx-uitstoot omlaag te brengen zijn duur, stelt de ICCT.

Het benodigde pakket aan technische maatregelen omvat bijvoorbeeld cilinderuitschakeling, een bypass uitlaatgasrecirculatie (EGR) om de koude motor sneller op te warmen, versnelde opwarming van de katalysator en dubbele AdBlue-inspuiting. De technische oplossingen zijn klaar of zo goed als klaar voor serieproductie, meldt de ICCT, maar ze kosten in 2025 naar verwachting 1.400 euro tot 4.700 euro. Die prijs zal daarna overigens iets dalen, omdat de productiekosten na de start wat zullen dalen.

Uitlaatsystemen

De Europese Commissie is verder van plan om strengere eisen te stellen aan de levensduur van uitlaatsystemen. In plaats van de nu geldende minimumeis van 700.000 kilometer, zou dat vanaf 2025 970.000 tot 1.300.000 kilometer worden. De extra robuuste systemen kosten volgens het ICCT nog eens 1.000 euro.

In november vorig jaar bleek dat de Europese Commissie aanstuurt op strenge nieuwe uitstootnormen. De plannen leidden tot veel kritiek. Onder meer automobielkoepel ACEA en andere Europese brancheorganisaties als CLEPA, FuelsEurope en de International Road Union (IRU) noemen de nieuwe emissie-eisen disproportioneel. Euro 7 zou het einde van de verbrandingsmotor betekenen, zo stelden zij eind vorig jaar in een brandbrief.

De precieze plannen worden aan het einde van dit jaar verwacht. Brussel zou Euro 7 in 2025 willen invoeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding