De SEC is een 32 meter lange vrachtwagencombinatie die bestaat uit een trekker met twee trailers van 13,60 meter lengte die via een dolly verbonden zijn.

Transportbedrijf Ewals Cargo Care zou op de corridor tussen Rotterdam en Venlo het spits willen afbijten met een praktijkproef. De rit met de SEC zou echter te veel problemen en risico’s opleveren, zo blijkt uit onderzoek op de testbaan van de RDW in Lelystad. Vooral op het onderliggende wegennet zitten veel pijnpunten.

Relevant

Volgens de woordvoerder van Ewals Cargo Care heeft de RDW heel veel punten aangedragen, waarvan je je kunt afvragen of ze allemaal even relevant zijn voor de ontheffing. Er moet volgens het bedrijf een vervolgonderzoek komen om met name de beperkingen voor de last mile te onderzoeken. ‘De combinatie is altijd al beoogd om te functioneren op het bovenliggende wegennetwerk. Maar de last mile is nodig voor de finale afhandeling van het traject.’

Maar onderzoek is kostbaar, dus de eerste opdracht voor de initiatiefnemers is nu zoeken naar manieren om dat te financieren. ‘Dat gaan we bekijken met alle betrokken partijen. Het grootste deel van de benodigde financiering komt van de overheid. En dat zal ook bij een toekomstig vervolgonderzoek zo zijn.’ Om hoeveel geld het gaat, kan de woordvoerder niet zeggen. ‘Het gaat over grote bedragen die niet gemakkelijk op te hoesten zijn.’

Kennis van nu

Uit het rapport van de RDW blijkt dat de problemen op het onderliggende wegennet groot zijn. Zo zou de SEC op rotondes en in bochten vaak niet goed passen en op een rijbaan voor tegemoetkomend verkeer terecht kunnen komen. De RDW noemt het gebruik van de bestaande weginfrastructuur ‘problematisch’. Waren dit soort problemen niet te voorzien? ‘We hebben heel veel geleerd van dit traject’, zegt de woordvoerder. ‘Vooraf waren bepaalde eisen duidelijk, maar er zijn ook onvoorziene zaken. Die kennen we nu, en daar moeten we rekening mee houden. Met de kennis van nu hadden we dingen anders gedaan, maar je ziet het pas als je het test.’

Een eerste denkrichting voor het oplossen van obstakels in de last mile heeft Ewals Cargo Care al. ‘Er is nu gebruik gemaakt van een starre dolly. Met een gestuurde dolly is er misschien geen aanpassing aan de infrastructuur nodig. Maar dat moeten we onderzoeken.’

Bij voortzetting van het project is het zeer aannemelijk dat de betrokken partijen zich blijven op gebruik van de Super EcoCombi op het traject Rotterdam-Venlo, zegt de woordvoerder.

Lees ook: RDW zet voorlopig streep door Super EcoCombi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding