Dat blijkt uit het jaarverslag over 2020 van het transportbedrijf. Jan de Rijk zag de volumes op deelterreinen vorig jaar licht dalen door de coronacrisis, maar wist onder meer door kostenbesparingen en belangrijke stappen in de interne efficiëntie het resultaat alsnog te verbeteren. De bedrijfswinst voor belastingen nam daardoor met een half miljoen euro toe naar 6 miljoen euro in het coronajaar 2020.

Door de pandemie paste het familiebedrijf ook het investeringspeil aan. Dat liep terug van 14 miljoen euro in 2019 naar 9,8 miljoen euro vorig jaar. De initieel aangevraagde NOW-gelden zijn gedurende het boekjaar 2020 volledig terugbetaald.

Prognose

Volgens algemeen directeur Fred Westdijk blijven de effecten van de corona-pandemie ‘zeker tot medio 2021 gevoeld worden in de vorm van sluiting van winkels, volumeverminderingen bij productie-bedrijven en een tekort aan onderdelen in de auto-industrie’. Jan de Rijk Logistics verwacht verder dat de prestaties in het het segment luchtvracttrucking en expresvervoer het komend jaar goed zullen blijven door de toename van e-commercevolumes.

Westdijk benadrukt verder dat voor de lange termijn de klimaatverandering de grootste uitdaging blijft. ‘Afgelopen jaar hebben we ons actief ingezet om klanten te overtuigen over te stappen op schonere brandstof, zoals HVO. In 2021 zullen we deze lijn verder doorzetten en willen we de eerste plug-in hybride truck in gebruik nemen voor distributie in de binnensteden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding