Dat blijkt uit het jaarverslag dat de wegvervoerder heeft gepubliceerd. Daarin schrijft Girteka dat 2020, ondanks de moeilijke marktomstandigheden door corona, een goed jaar was voor het bedrijf. De omzet steeg vorig jaar met 5,4% naar 996 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 23 miljoen euro, tegen 9,2 miljoen euro een jaar eerder.

Om verdere groei te maken werkt Girteka al langere tijd aan een structuurverandering. Zo wil het concern voor het einde van dit jaar het management van de Girteka-transportbedrijven overhevelen naar de holding.

Intermodaal vervoer

Girteka claimt de vervoerder te zijn met het grootste wagenpark in Europa. Eind 2020 had het concern 8.000 vrachtwagens in gebruik, samen goed voor 820.000 FTL ladingen per jaar. In het jaarverslag wijst Girteka verder op het toenemende belang van intermodaal vervoer voor het bedrijf. In 2020 maakte een verdubbeling van het aantal intermodale transporten dat de Litouwers de CO2-uitstoot met 4% konden verlagen.

Girteka heeft in 2020 naar eigen zeggen de efficiëntie flink kunnen verhogen. De logistieke dienstverlener heeft een start gemaakt met de volledige digitalisering van de systemen binnen het bedrijf. Girteka handelt nu 55% van alle transporten af met de hulp van kunstmatige intelligentie. In de komende drie jaar wordt 80 procent van de interne processen gemoderniseerd, meldt het concern in zijn jaarverslag.

Personeel

In het verslag besteedt Girteka verder veel tekst aan het bedanken van het personeel voor de inzet in het moeilijke coronajaar 2020. Het bedrijf kwam in het afgelopen voorjaar onder vuur te liggen nadat het transporten in Europa in de uitverkoop deed. De kortingen op de tarieven tot 35% riepen de vraag op of de transporteur zijn chauffeurs nog wel fatsoenlijk betaalde voor de ritten. Een onterechte zorg, stelde het bedrijf toen.

‘Ik ben mijn team dankbaar en blij met hun prestaties’, schrijft Girteka-ceo Edvardas Liachovičius. ‘Ondanks het debat over de arbeidsomstandigheden van chauffeurs spreken de cijfers voor zich. Meer dan de helft van de nieuwe chauffeurs komt ons team versterken dankzij de aanbevelingen van bestaande medewerkers. Ongeveer 40% van de collega’s die het bedrijf verlaten, komen uiteindelijk weer bij ons aan het werk.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding