Europa krijgt in het onderzoek van de ACEA een onvoldoende. Is dat ook uw ervaring?

As we speak staat onze truck nu te laden bij de Shell aan de Maasboulevard. Dus ja, er zijn zeker mogelijkheden, en partijen zijn zeer bereid om mee te denken, maar we zijn er nog niet. Er moet echt wat meer gebeuren. Op dit moment moet ik ze nog allemaal bellen om te vragen of we ook bij hen kunnen laden. Iedereen die je belt is geïnteresseerd, dat is het goede deel van de boodschap, maar de mogelijkheden zijn nu nog dun gezaaid. Je hebt nu nog een Tesla-file bij de enkele laadstations die er zijn, en daar moeten we natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Maar ja, je moet ergens beginnen. Je hebt naast de investeringen in een elektrisch truck ook een goed netwerk nodig, een goede infrastructuur. Ik hoop daarom wel dat het netwerk snel gaat groeien.

Wat is daarvoor nodig?

Ik zou bijna zeggen dat er een maatschappelijke taak ligt voor ons allemaal. We willen allemaal dat de wereld schoner wordt, dat de uitstoot lager wordt. Ik denk dat overheden daar geld in zouden moeten steken. Bestaande financieringsvormen moeten tegen het licht gehouden worden, ook daar moet je gaan denken in mogelijkheden, wellicht mogelijkheden die nu nog niet bestaan. En voor de fabrikanten ligt er wat mij betreft de uitdaging dat zij werken aan een flinke verbetering van de capaciteit van de batterijen.

Wat is de actieradius van uw e-truck?

Die is zo’n 150 kilometer. We zetten hem daarom gericht in voor passende werkzaamheden. Bijvoorbeeld bij een supermarktklant die we hebben. Steeds als de chauffeur aan het laden is, kan de batterij ook geladen worden. En dat kan je drie keer op een dag doen, waarmee de truck even effectief inzetbaar is als een dieseltruck. Voor regionale ritten is dit heel goed werkbaar. Je moet dus wel goed kijken wat voor ritten je plant, gegeven de verdeling van de beschikbare laadstations. Bij een verdubbeling van de huidige batterijcapaciteit zou 70% van onze werkzaamheden al in aanmerking komen voor een dergelijke opzet.

Moet u hiervoor zelf het wiel uitvinden?

Nee, we hebben het samen met Breytner uit Rotterdam opgezet. Zij rijden al met vier elektrische bakwagens. We bundelen hierdoor onze ervaringen. Onze ervaringen en onze visie op duurzaamheid. Wij hebben al enkele jaren geleden een koerswijziging in het bedrijf ingezet, en hebben duurzaamheid hoog in het vaandel. Daarbij denken we niet meer in onmogelijkheden, maar in kansen. We denken: wat zou er nou wèl kunnen? Je kijkt daarbij ook naar je klanten en hoe je die het best kunt blijven bedienen, met die nieuwe koers. En dan past voor sommige klanten nu al een elektrische truck als oplossing. En op termijn, hoop ik, meer klanten. De eindklant moet echter wel intrinsiek gemotiveerd zijn om mee te doen. Die moet de neus dezelfde kant uit hebben staan, die moet ook geloven in de toekomst en in zero emissie vervoer.’

Bij de meeste bedrijven is de e-truck nog vooral een experiment. Bij u ook?

Deze truck is een heel serieus experiment en dat markeert ook het begin van een nieuwe richting. Want we zijn kritisch. De kosten zijn hoog. Deze truck is de eerste, we hebben plannen om met meer elektrische trucks te gaan rijden. Dat hangt echter wel af van een toekenning van de DKTI-3 subsidie. Deze eerste truck, die, let wel, vier tot vijf keer zoveel kost als een reguliere truck, was zonder een DKTI-2 subsidie onbetaalbaar geweest. De laadinfra, een overnight charger, hebben we mee moeten nemen in de aanvraag, want alleen al zo’n laadstation kost zo’n tien mille. Stroomkabels en transformatoren zitten hier niet eens in. Om dan nog niet te spreken over een snellader. Daarom hebben we voor de volgende elektrische trucks weer een subsidieaanvraag ingediend. Zonder subsidie wordt het een lastig verhaal.’

Wat was de belangrijkste reden om te kiezen voor een elektrische truck?

Wij vinden dat we moeten meewerken aan het terugdringen van de emissie. Duurzaam is een van de kernwaarden in ons bedrijf. Je wilt de wereld een stukje schoner achterlaten zodat ook de volgende generatie bestaansrecht heeft. En elektrisch vrachtvervoer ziet er nu veelbelovend uit. De ontwikkeling van batterij-elektrisch vervoer is op dit moment verder dan bijvoorbeeld waterstof, maar wij houden onze ogen open voor alle ontwikkelingen.