Professioneel beroepsgoederenvervoerder word je niet zomaar. Als je met auto’s wil rijden met een laadvermogen van meer dan 500 kg, heb je een vergunning nodig. Om die vergunning te krijgen, moet je voldoen aan eisen. Niet gek, want het is een vak waarvoor je jezelf moet opleiden en je vakbekwaamheid moet halen. Je moet kredietwaardig zijn. Betrouwbaar. Je moet een reële vestiging hebben. De eisen worden getoetst door de NIWO, die vergunningen verstrekt.

Dat kan voor een startende ondernemer als een hoge drempel worden ervaren. Maar het kan in de praktijk veel makkelijker, want voor slechts 61,25 euro kan je vanachter je laptop je auto’s laten ‘terugkeuren’. Hetzij onder de 500 kg laadvermogen (vergunningsgrens), hetzij onder de 3500 kg (onder meer rijbewijs en tachograafgrens). Even een formuliertje invullen op de website van de RDW, bedragje afrekenen en je hoeft je ineens aan heel veel regels niet meer te houden. Een kind kan de was doen.

Handig trucje

Een handig trucje waarmee je geen vergunning meer nodig hebt en je niet meer aan al die NIWO-eisen hoeft te voldoen. Uiteraard mag je officieel niet meer dan 500 kg lading vervoeren. Word je aangehouden, dan riskeer je een boete voor overbelading. Maar ach, met de pakkans van tegenwoordig zal het zo’n vaart niet lopen.Lagere tarievenIntussen heb je veel voordelen die zich allemaal uitbetalen in klinkende munt en je kunt de markt op met lagere tarieven. Je bent namelijk niet geregistreerd bij de NIWO als vergunninghouder, en niet in zicht bij de ILT. Je hebt dan wel geen vakbekwaamheid, maar bekijk het positief: je kan die ook niet verliezen door boetes, want je komt niet in het ERRU terecht. Je valt niet onder de rij- en rusttijden en bovendien hoef je geen betrouwbaarheid of kredietwaardigheid aan te tonen. Last but not least: je hoeft je chauffeurs niet in loondienst te hebben, want je valt niet onder de eis van dienstbetrekking. De cao is nog steeds van toepassing als je wel werknemers hebt, maar de kans dat je ooit wordt gecontroleerd op het naleven ervan is uitermate klein.

Klinkt haast te mooi om waar te zijn. Dat is het helaas niet. Ik breek mijn hoofd erover. Dit is al vele malen door TLN en anderen opgemerkt en aangekaart. Hoe kan dit blijven bestaan? Waarom zijn simpele dingen soms zo moeilijk? En waarom is iets dat iedereen in de branche weet en een doorn in het oog is, nog steeds niet veranderd?

Sanctieklimaat

Criminaliteit kan niet zonder transport. Nederland heeft een ideale infrastructuur en een laag sanctieklimaat, wat criminele intenties in de kaart speelt. Even een administratieve terugkeuring en de dekmantel van welke contrabande dan ook is gereed. Natuurlijk zal het verbieden van dit trucje niet alle criminelen tegenhouden, want die vinden wel weer een andere weg om misbruik van onze sector te maken. Maar goed. Je huisdeur doe je ook op slot, ondanks dat een inbreker ook een ruitje kan intikken.

De sector moet kunnen vertrouwen op het bewaken van het level playing field door de overheid. Die zet meer in op risicogerichte handhaving dan op verhoging van het aantal inspecteurs. TLN pleit al jaren voor meer inspecteurs, en zal dit blijven doen, want dat is gewoon keihard nodig. Als de overheid aan de voorkant de deur wagenwijd laat openstaan en toegang geeft tot een wetteloos festival voor een ticket van 6 tientjes, vergroot dit onnodig het risico. Zonder dat duidelijk in zicht is hoe groot het gevaar is en wat daar de gevolgen van zijn. Maar dat het risico bestaat, daar twijfelt niemand aan. In ieder geval niemand die ook zijn huisdeur op slot doet.

Natalie Krul is Beleidsadviseur Strategie, Mobiliteit en Duurzaamheid bij TLN

De Eurovergunning

De Eurovergunning is de ondernemersvergunning voor transportbedrijven. Voor bedrijfsmatig gebruik van voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilo is in Nederland een dergelijke transportvergunning nodig. Binnen de EU geldt voor grensoverschrijdend beroepsgoederenvervoer met voertuigen met een maximum toegestaan gewicht van meer dan 3.500 kilo ook een vergunningsplicht. Aan de Eurovergunning zijn allerlei eisen verbonden. Zo moet een ondernemer met een vakdiploma kunnen aantonen dat hij vakbekwaam is. Ook moet het bedrijf dat een vergunning wil aanvragen over voldoende financiële middelen beschikken en een verklaring omtrent gedrag (VOG) kunnen laten zien. Ten slotte is er nog de eis van ‘reële vestiging’, wat betekent dat een onderneming een KvK-inschrijving, een werkelijke locatie in Nederland en minstens één voertuig in bezit moet hebben.

TLN pleit er al langer voor om de vergunningsgrens terug te brengen naar nul kilo. Dat betekent dat iedereen die commercieel goederen vervoert, een vergunning zou moeten hebben en dus aan bepaalde eisen moet voldoen. Het voorstel betekent een verlichting van de eisen en daarmee een verlaging van de lasten in het segment tot 3.500 kilo totaalgewicht, stelt TLN.